Sietske Vaessen is een ervaren conversion rate optimization (CRO) en online personalisatie specialist. Ze werkt bij marketingbureau iO, waar ze de online conversie van webshops optimaliseert door de customer journey te verbeteren. Sietske houdt zich dagelijks bezig met online personalisatie, A/B-testen, data-analyses, persuasion en UX. En nu neemt ze ook haar cursisten hierin mee. Leuk detail: ze helpt óók Competence Factory met online personalisatie.
Welke training geef je bij Competence Factory?
- Online Personalisatie Basis
- Online Personalisatie Gevorderd
Wat voor opleiding en ervaring heb je?
Eerst heb ik de bachelor Communicatiewetenschap afgerond en daarna volgde ik twee masters: Communicatiewetenschap en Beleid, Communicatie & Organisatie (BCO). Binnen deze masters specialiseerde ik me in marketing en persuasieve communicatie. Ook kwam statistiek veel aan bod. Hier heb ik nog dagelijks profijt van, omdat ik dit kan toepassen bij A/B-testen.
Eenmaal afgestudeerd ben ik gestart met een traineeship bij een onlinemarketingbureau. CRO sprak mij het meest aan, dus ben ik me daar verder in gaan specialiseren. Sinds mijn overstap naar iO ben ik me meer gaan verdiepen in online personalisatie.
Hoe ben je bij Competence Factory terecht gekomen?
Competence Factory is een van mijn klanten – ik ben verantwoordelijk voor alle personalisaties op de website. En een paar collega's van iO geven hier ook training.
Wat doe je graag in je vrije tijd?
Padellen! Bijna elke vrije avond vind je mij op de padelbaan. Ik doe het nog niet zo lang. Wel heb ik altijd getennist, maar nu ben ik helemaal overgestapt op padel. Dat vind ik veel leuker!
Waar word je enthousiast van? Wat drijft je?
Het enthousiasme van klanten als een advies, A/B-test of personalisatie leidt tot een flinke conversie- en omzetstijging.
Wat vind je het allerleukste aan je werk?
De afwisseling vind ik het allerleukst. Van klantcontact tot A/B-testen en personalisaties opzetten; en van een duik in de data tot kennis doorgeven aan anderen.
Wat is je favoriete boek binnen jouw vakgebied en waarom?
Influence: The Psychology of Persuasion van Robert B. Cialdini. Het is een klassieker; de principes van Cialdini gebruik ik nog dagelijks bij het bedenken van A/B-testen en personalisaties.
Waarom zijn jouw trainingen goed en leuk?
Ik weet veel van online personalisatie en vind het leuk om deze informatie door te geven aan anderen. Bovendien is mijn kennis altijd up-to-date. Ik ben namelijk dagelijks met online personalisatie bezig, waardoor ik ook veel praktijkvoorbeelden heb.