Herkenbaar? De hele dag stromen er mailtjes, appjes en nieuwsberichten je smartphone binnen. En je hebt geen tijd om alles rustig te lezen. Daarom wordt in deze tijden van ‘information overload’ visuele content steeds belangrijker. Want het cliché klopt: een beeld kan meer zeggen dan 1.000 woorden. Benieuwd hoe je zelf effectiever kunt communiceren via beeld? Leer infographics maken of zakelijk tekenen!
Infographics
Een infographic is een illustratie waarin een complex thema in één beeld wordt uitgelegd. Bijvoorbeeld een ingewikkeld hypotheekproduct, een klantproces met verschillende stappen of een recept. Infographics zijn niet nieuw, maar worden wel steeds vaker toegepast omdat ze in ons informatietijdperk extra effectief zijn.
Maak je zelf een infographic, dan moet je de balans bewaken tussen tekst en beeld. Te veel van het één of te weinig van het ander, en je infographic schiet z’n doel voorbij.
Wil je leren hoe je een goede infographic maakt? Volg dan de training Infographics Maken. Daarbij steek je vooral de handen uit de mouwen: je gaat aan de slag met een opdracht.
Zakelijk tekenen
Een zakelijke tekenaar (of: graphic recorder) is iemand die visuele notities maakt. Bijvoorbeeld tijdens een meeting of event, zodat er na afloop tekeningen in plaats van notulen beschikbaar zijn. Het voordeel? Beeld blijft beter hangen en maakt meer impact. Deelnemers aan de bijeenkomst zullen ‘visuele notulen’ dan ook sneller onthouden.
Er bestaan verschillende vormen van zakelijk tekenen. Zo kun je een customer journey letterlijk uittekenen, zodat je meer overzicht krijgt. Of ideeën schetsen tijdens een brainstorm. Het doel is altijd: complexe zaken helder maken. Als basis voor een betere samenwerking.
Na de training Zakelijk Tekenen kun je zelf als graphic recorder aan de slag. Je hebt het zelfvertrouwen om in meetings je stift te pakken en weet precies welk type tekening in welke situatie zinvol is.
Je gereedschapskist
Voor sommige visualisaties hoef je geen gespecialiseerde designer meer in te schakelen. Er bestaan namelijk allerlei simpele tools waarmee je makkelijk zelf sterke visuele content maakt. Denk aan de gratis creatieve software van Canva. In 2015 had dit programma nog 4 miljoen gebruikers, inmiddels zijn dat er ruim 15 miljoen,
Tijdens de training Visuele Contentcreatie leer je verschillende laagdrempelige designtools kennen - maar niet voordat je ook de basisprincipes van design hebt ontdekt. Na de training creëer je snel zelf creatieve, effectieve visuele content.
Ik wil het allemaal!
Denk je: ik wil eigenlijk al deze trainingen wel volgen - en aan de slag kunnen als allround visuele contentmaker? Dan is er ook een opleiding: Visual Storytelling of Infographic Designer.