Het Cranberry verhaal
Wie op Terschelling komt, koopt cranberries. Cranberries zijn zure besjes uit Noord-Amerika. Een teleurgestelde strandjutter, Pieter-Sipkes Cupido, liet een aangespoeld vat met die dingen in de duinen achter. Sindsdien groeien ze ook op het Waddeneiland. Zo gaat het verhaal.
De kracht van verhalen
Er is geen spat bewijs voor, maar het verhaal van het vat met bessen voegt waarde toe aan een product dat anders lastig zou verkopen. Verhalen hebben nog veel meer krachtige eigenschappen. Ze verbinden groepen mensen en brengen normen en waarden over. Ze worden gemakkelijk onthouden en gedeeld. Denk maar aan sprookjes.
Storytelling is hot
Verhalen zijn helemaal terug van weggeweest, zeker bij marketeers, reclamemakers en andere communicatieprofessionals. Iedereen heeft het over storytelling. Hoe komt dat?
Corporate storytelling en fanverhalen
Dat komt omdat verhalen het zo goed doen in onze digitale cultuur. Bedrijven en organisaties ontdekken steeds meer de mogelijkheden van internet voor het vertellen van verhalen. Dat loopt van corporate storytelling met video tot aan het ophalen van verhalen bij fans van je merk, zoals Nutella in 2014 deed met #NUTELLASTORIES.
Hoe werkt story telling?
Maar hoe dat je dat, een verhaal vertellen via internet? Welke kansen bieden social media en andere online platforms om je doelgroep met verhalen te bereiken en te boeien? Hoe kun je de klant centraal stellen en zelf zijn of haar verhaal laten vertellen? Kom erachter tijdens de tweedaagse cursus Online Story Telling die ik voor Competence Factory verzorg.
Met een beetje geluk ga je weer in sprookjes geloven...