Ken je dat liedje van Eddy Zoë? “BIJ-NA, bijna raak. Oftewel: helemaal helemaal mis”.
Zo voelden wij ons bij de uitreiking van de #bovnl awards van Springest.
Het afgelopen jaar hebben we keihard gewerkt aan ons aanbod. Nieuwe, future proof opleidingen gelanceerd, trainers gecoacht, ons reviewproces verbeterd. Met giga succes, want in 2019 hebben blije cursisten in totaal 500 fantastische Springest-reviews voor ons achtergelaten. We gingen van een gemiddeld cijfer van 8,4 in januari 2019 naar een 9,0 nu. En gisteravond zouden we de kroon op ons werk krijgen,
dachten we…
.
Vijf m/v sterk zaten we 9 januari vooraan in de zaal. Terwijl we wachtten totdat ‘onze’ categorie (Marketing) aan bod zouden komen, checkten we onze iWatches. Sanne’s hartslag zat op 107, die van Noortje op 104, Minke bleef steken op 97 (maar die heeft een Fitbit). We knepen in elkaars arm terwijl de genomineerden werden opgenoemd, klaar om juichend op te springen. Drie bedrijfslogo’s op het grote scherm, Competence Factory trots in het midden. Eén logo bleef staan. En dat was niet de onze.
.
We knipperden met onze ogen. Keken elkaar aan. Wat?!? Serieus?!
.
Ja, serieus. Wát een teleurstelling. Hebben we hardop een lelijk woord gezegd? Misschien. Hebben we overwogen om dry January te verbreken en ons te goed te doen aan de champagne die rijkelijk vloeide? Absoluut. Maar dat deden we niet.
.
We werden namelijk met onze voeten weer stevig op de grond gezet door de mensen van Stichting Edukans. Met gebroken stem en tranen in z’n ogen vertelde Eddy dat het die dag éindelijk gelukt was om 90.000 solarlampjes langs de douane te krijgen. Dat betekent dat 90.000 kinderen in Malawi, Burundi, Syrië en elders ’s avonds hun huiswerk kunnen maken. Wat boeit het dan of je als bedrijf eerste of tweede wordt in een branche-competitie.
.
Springest doneert voor iedere review een euro aan Edukans. En wat zijn we trots dat we het afgelopen jaar zo’n substantieel bedrag hebben kunnen bijdragen aan de opleiding van kinderen in gebieden waar onderwijs niet vanzelfsprekend is.
.
Onze les was dan ook: stay humble. Werk hard, maar voel je daardoor niet ‘entitled’. Haal bevestiging uit wat je betekent voor een ander: je klanten, je collega's, mensen die je niet kent maar die je wel kunt helpen.
.
Wij gaan dit jaar nóg harder voor anderen. En we zien wel of we daardoor in de prijzen vallen. Zo niet, ook best. Want hoe dan ook: we got this.