Hoe behaal je optimaal rendement met een goede internet strategie?
In dit geval is het van belang te onderscheiden dat je verschillende soorten media hebt die alle een verschillende functie hebben. Maar laten we maar met de deur in huis vallen: de enige manier waarop je volop van al deze verschillende media kunt profiteren, is door de synergievoordelen te benutten.
Earned Media
Dit zijn media waar je je sporen verdiend hebt. Zoals likes op Facebook, aanbevelingen op Linkedin of review sites, referenties van klanten; kortom allerlei zaken waar je hebt laten zien dat je goed werk hebt geleverd als organisatie.
Ook zou je een goede SEO prestaties als 'earned media' kunnen zien: de zoekmachines belonen jouw inspanningen met het doorloodsen van grote aantallen bezoekers, waar je niets meer voor hoeft te doen, als je eenmaal een goede positie hebt bereikt en weet vast te houden.
Voordeel: de kosten zijn laag
Nadeel: er ligt noeste en eerlijke arbeid aan ten grondslag
Paid Media
Betaalde media zijn, of je nu goed of slecht werk levert, betaald in te zetten. Denk aan adverteren op Adwords, Facebook, Linkedin of Twitter
Voordeel: je kunt deze media goed afstemmen op de doelgroep die je wilt bereiken, en door simpelweg het budget te verhogen kun je relatief eenvoudig op korte termijn een groot publiek bereiken.
Nadeel: iedere klik of vertoning kost geld. Bovendien zijn platforms als Adwords niet zo eenvoudig in de bediening als ze lijken.
Owned Media
Dit zijn je eigen media, waarvan je website het beste voorbeeld is. Hier bepaal je zelf wat er gebeurt. Welke content items erop komen en of je wel of niet met reacties werkt. En ook de plek bij uitstek om conversies te laten plaatsvinden, zoals inschrijven voor een nieuwsbrief, aanmelden voor een dienst of de aanschaf van een product. Maar denk bijvoorbeeld ook een het versturen van een nieuwsbrief of een catalogus die je offline of online uitgeeft.
Voordeel: je bepaalt zelf wat er op deze media gebeurt en hebt met niemand wat te maken.
Nadeel: je bereik is meestal maar beperkt.
Social Media
De sociale media bieden je vaak de kansen op je content met diverse vormen makkelijk samen te stellen en te delen, onder grote groepen gelijkgestemden.
Voordeel: je bereikt relatief makkelijk een externe doelgroep en de 'relaties' van jouw bestaande doelgroep.
Nadeel: je hebt geen enkele controle op reacties en negatieve uitlatingen, behalve dat je er gepast op kunt reageren. Een ander nadeel is dat je geen enkele zeggenschap over het medium hebt. Linkedin stopte bijvoorbeeld na enkele jaren met 'events'; een dienst waar je je evenement op kunt aankondigen. Jammer als je daar nu net een deel van je business op deed!
Conclusie
De grootste winst, zit hem in het combineren van deze soorten media. Gebruik elke soort op de juiste manier en laat dit aanvullend zijn.
Ben je op zoek naar zeker en snel bereik? Dan is Paid Media je beste vriend.
Wil je daarentegen bijzondere transacties online laten plaatsvinden? Dan is je eigen site waarschijnlijk the place to be.
En wil je gewaardeerd worden door lezers en kijkers met je prachtige content? Dan zul je social media moeten inzetten.
Heilige graal
Je hebt pas echt goud in handen als je deze media op de juiste manier weet in te zetten zodat je spin off van het ene medium het andere medium positief beïnvloedt.