Hoe kom ik met mijn website hoger in Google? Dat is de nummer één vraag bij de training Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het is namelijk geen makkelijke uitdaging om bovenaan te komen. Gelukkig zijn er verschillende organisaties die regelmatig uitzoeken wat belangrijke factoren zijn voor jouw ranking in Google. Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Backlinko vorig jaar 11,8 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd om te achterhalen wat momenteel de belangrijkste factoren zijn. Om je op weg te helpen heb ik, Guido Tijmensen trainer bij Competence Factory en eigenaar van zoekmachine-marketingbureau Digital Inside, de belangrijkste inzichten van dit onderzoek voor je op een rij gezet.
Inzicht 1: Domain Rating
Er is een sterk verband tussen een hoge plek in Google en de Domain Rating (Ahref score) van een website. De Domain Rating (DR) geeft aan hoeveel relevante websites een link naar een site hebben, in vergelijking tot andere websites. Een link van een sterke website, zoals bijvoorbeeld nu.nl, heeft hierbij meer waarde dan een link van een onbekende kleine website met weinig bezoekers.
Inzicht 2: Externe verwijzingen
Pagina’s die veel verwijzingen hebben van andere websites, scoren een stuk beter in Google. De nummer één plek heeft zelfs gemiddeld 3,8 keer meer verwijzingen dan de websites op plek twee tot en met tien.
Inzicht 3: Laadsnelheid
Er is nog geen verband gevonden tussen de laadsnelheid van de website en een hoge plek in Google. Mogelijk gaat dit de komende maanden wel veranderen, want ze hebben de Google Core Web Vital-update aangekondigd. Met deze update in mei zal de laadsnelheid een grotere rol gaan spelen in de ranking van je website.
Inzicht 4: Zoekwoord in de paginatitel
Er is geen verband gevonden tussen het zoekwoord in de paginatitel en een hoge plek in Google. Dit is echter lastig te meten, aangezien vrijwel alle pagina’s al op deze manier geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Ondanks dat er geen verband is gevonden, is mijn advies daarom om toch wel het zoekwoord in de paginatitel te gebruiken.
Inzicht 5: Aantal woorden
De gemiddelde pagina in de top tien van Google bevat 1.447 woorden. Zorg er dus voor dat je veel woorden gebruikt op jouw SEO-pagina’s.
Inzicht 6: Url-lengte
Een korte url heeft een klein voordeel ten opzichte van langere url’s.
Inzicht 7: Tijd op de website
Websites die een hoge gemiddelde sessieduur hebben van bezoekers, lijken hoger in Google te ranken. Wanneer je je gemiddelde met drie seconden weet te verbeteren, kun je al een positie hoger komen.
Inzicht 8: Structured data
Er is (nog) geen verband gevonden tussen structured data en hogere posities in Google.
Wil je precies weten hoe je deze inzichten kan toepassen en hoger kan komen in Google? Meld je dan aan voor de training Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Ik zie je daar!
Over Guido Tijmensen
Guido zit al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Hij is eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau uit Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van: ‘The sky is the limit als je niet vastroest in je dagelijkse routine’.