Als ik mensen laat zien wat je met segmenten kunt doen in Google Analytics krijg ik vaak te horen: “Oh, wat handig! Dat gebruik ik nou nooit.” Daarom wil ik vandaag eens een volledig artikel wijden aan segmenten. Die zijn namelijk inderdaad verrekte handig!
Wat zijn segmenten?
Segmenten vind je bovenin elk rapport van Google Analytics. Standaard staat het segment ‘All users’ aan. Je hebt vast dat blauwe cirkeltje al eens gezien. Maar heb je ook al wel eens op ‘Add segment’ geklikt?
Met segmenten kun je jouw rapporten filteren. Zo kun je er bijvoorbeeld kiezen om te filteren op mobiel verkeer. Je rapporten laten dan dus data zien van bezoekers die via mobiele apparaten op je website zijn gekomen. Het mooie is dat je ook meerdere segmenten naast elkaar kunt aanzetten. Zo kun je groepen bezoekers gemakkelijk met elkaar vergelijken. Met segmenten kun je dus snel en gemakkelijk diepgaande analyses doen.
Nu denk je misschien, ik kan toch ook gewoon in mijn rapporten vinden hoeveel mensen er vanuit mobiele apparaten op mijn website komen? Dat is ook zo en je kunt ook zien hoe lang ze blijven en hoeveel ze converteren. Maar met een segment worden álle rapporten gefilterd. Je kunt dan dus ook zien waar je mobiele bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken, hoe ze zich over de website bewegen, welke browser ze gebruiken, enzovoorts, enzovoorts.
Waar kun je segmenten in Google Analytics voor gebruiken?
Zoals je merkt ben ik een enthousiast gebruiker van segmenten. Als je ze nog nooit gebruikt hebt is het misschien lastig je voor te stellen waar je ze precies voor zou in kunnen zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar dit zijn een paar manieren waarop ik ze graag inzet:
Regio’s vergelijken
Is je website op meerdere landen of gebieden gericht? Dan kun je deze regio’s door middel van segmenten tegenover elkaar zetten. Stel je voor dat je klanten hebt uit Nederland en België. Dan kan het heel interessant zijn om te kijken of deze gebruikers zich anders gedragen op de website. Zeker als je in het standaard rapport hebt gezien dat 1 van die groepen minder goed converteert. Segmenten kunnen je dan perfect helpen om dit verschil verder te onderzoeken.
Apparaten vergelijken
Bezoekers gedragen zich vaak heel anders op mobiele apparaten dan op de desktop. We zien nog steeds vaak dat functionaliteiten op mobiel toch niet helemaal lekker werken. Segmenten kunnen je helpen om mogelijke knelpunten te achterhalen.
Browsers vergelijken
Dit ligt een beetje in lijn met het vorige punt. Zie je in je standaard rapporten dat bezoekers vanuit een bepaalde browser minder goed converteren? Dan kan een segment je meer inzicht bieden. Misschien werkt een belangrijke pagina niet goed in deze browser of lopen ze vast in het bestelproces. Belangrijke knoppen willen bijvoorbeeld wel eens uit beeld vallen bij een specifieke browser. Je kunt dit trouwens ook nog verder doortrekken en bijvoorbeeld een segment maken met mobiele gebruikers die Safari gebruiken.
Bronnen vergelijken
Nog een mooie toepassing van segmenten is het vergelijken van bronnen. Zo tover je de rapporten gemakkelijk om in data van bezoekers vanuit zoekmachines. Die kun je vervolgens afzetten tegen bezoekers uit betaald verkeer of vanuit social media. Dit kan interessante inzichten opleveren! Ook kun je een segment aanmaken voor verkeer vanuit een specifieke campagne. Zo zie je precies hoe deze mensen zich vervolgens op je website hebben gedragen.
Converterende bezoekers vs. niet converterende bezoekers
Wat doen bezoekers die converteren op je website? En wat doen zij anders dan niet-converterende bezoekers? Door hier eens in te duiken kom je misschien wel achter hele mooie kansen. Met segmenten zet je deze twee groepen gemakkelijk naast elkaar.
Data met terugwerkende kracht opschonen
Last van spam in je data? Vervelend! Vooral omdat je data niet met terugwerkende kracht kunt opschonen. Je kunt filters aanmaken die deze spam oplossen, maar die filteren alleen je toekomstige data. Ook hier komen segmenten perfect van pas. Je kunt met segmenten namelijk ook dingen uitsluiten. Vaak komt die vervelende spam voor bij je referrals en je languages. Maak een segment aan waarin je deze spammers uitsluit en je kunt je rapporten alsnog opschonen. Je zult dan dus wel altijd dit segment aan moeten zetten in plaats van ‘All users’. Segmenten zijn trouwens ook een fijne manier om je permanente filters te testen. Ze zijn namelijk een stuk minder definitief, maar laten wel het effect van je filters zien.
Custom segmenten aanmaken
Google Analytics bevat standaard al heel wat handige segmenten. Als je net met segmenten begint zijn deze top om eens uit te testen.
Wil je nog iets diepgaandere analyses doen? Dan kun je ook custom segmenten aanmaken.
Zoals je ziet zijn er wat standaard opties op het gebied van o.a. demografie, technologie, gedrag en bronnen. Onder Advanced kun je jouw eigen condities uitkiezen en met elkaar combineren. De keuze is groot en je kunt dus vrijwel elke groep bezoekers die je kunt bedenken in een segment zetten. Het is zelfs mogelijk om in te stellen in welke volgorde die condities moeten plaatsvinden onder Sequences.
Google Analytics geeft je inzicht in het succes van jouw bedrijf en helpt je kansen en knelpunten op te sporen. Het helpt je groeien! Meer leren over Google Analytics? Volg dan één van onze trainingen. Onze ervaren experts laten je graag nog veel meer handige mogelijkheden zien!