Marketeers moeten steeds meer rekening houden met de voorkeuren en privacy van de consument. Dat is zeker geen slechte ontwikkeling, maar dit maakt het wel moeilijker om inzicht te krijgen in het succes van een campagne of de clicks op jouw website. Gelukkig is er een tool die jou daarbij kan helpen: server-side tagging. Trainer Daan Boekhoorn legt in deze blog uit wat server-side tagging is en waarom je er vandaag nog mee aan de slag wilt.
Client-side tagging
De meeste websites en webshops maken gebruik van client-side tagging. Als je de website bezoekt, dan wordt er een klein stukje code geladen in de browser die de gebruiker herkent. Dit stukje code stuurt die informatie naar de eigenaar, dat is bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Om een bezoeker later weer te herkennen, kunnen deze bedrijven ook cookies plaatsen. Omdat ze door derden zijn geplaatst, zijn dit dan Third Party Cookies.
Server-side tagging
Bij server-side tagging wordt er een tussenstap toegevoegd. Het stukje code wordt niet meteen in de browser geladen, maar op een aparte server. Die stuurt de informatie vervolgens door naar een derde partij zoals Google Analytics. Het kost iets meer werk om je website- of webshoptracking op deze manier in te richten, maar je kunt er veel voordelen uithalen.
Omdat je zowel de browser als de server in eigen beheer hebt, heb je meer invloed op wat er gebeurt. Je kunt bepalen wat er wordt ‘teruggestuurd’ naar de browser en de Third Party Cookies aanpassen waardoor ze First Party Cookies worden. Dit zijn cookies die door je eigen website verzameld worden. Deze cookies mogen langer bewaard worden, waardoor ze meer mensen kunnen herkennen vanuit een eerder bezoek aan de website. Dit maakt jouw data betrouwbaarder en geeft meer inzichten.
Meer grip
Vaak wordt er bij client-side tagging meer informatie verzameld dan je nodig hebt. Omdat alle informatie bij server-side tagging via jouw eigen server gaat, kan je informatie wegfilteren voordat deze naar een derde partij wordt verstuurd. Zo voorkom je dat er informatie wordt gedeeld die je niet hoeft of mag delen en weet je zeker dat je de privacy voorkeuren van je bezoekers kunt waarborgen. Andersom kan je ook extra informatie uit andere bronnen via de server toevoegen, waardoor je bredere analyses kunt doen. Ook is het mogelijk om een geheime sleutel aan je server toe te voegen, zodat het moeilijker wordt voor malafide bedrijven om valse data naar je account te sturen. Hierdoor wordt de kwaliteit van je data beter.
Nieuwe bronnen
Andere voordelen zijn dat je met behulp van ‘webhooks’ extra data kunt versturen naar je marketingtools. Zo kun je de server bijvoorbeeld laten herkennen wanneer iemand een mail heeft geopend en deze informatie doorsturen naar je tools. Die persoon kun je bijvoorbeeld opnieuw benaderen via een Facebook advertentie.
Ook vanuit je webshop kun je extra informatie doorsturen. Bijvoorbeeld of een aankoop door een nieuwe klant wordt gedaan of dat het een herhaalde aankoop is. Dit maakt je data nog vollediger en beter betrouwbaar.
Sneller
Een ander voordeel van server-side tagging ten opzichte van client-side tagging, is dat het de snelheid van je website verhoogt. Bij client-side tagging wordt gebruik gemaakt van code vanuit verschillende marketingtools. Als je de resultaten van één actie in verschillende kanalen wilt zien, moet de website voor elk kanaal een stukje code laden. Hierdoor wordt-ie telkens een beetje langzamer. Vanuit je eigen server stuur je gemakkelijk al deze informatie tegelijkertijd naar verschillende kanalen. Niet alleen je bezoekers hebben baat bij een snellere site, ook Google zal je website hierdoor hoger ranken
Lees hier wat momenteel de andere factoren zijn om je website hoger te laten scoren in Google.
Quanto costa?
Je denkt nu misschien: wat kost dit grapje dan? Met Google Tag Manager kun je server-side tagging vrij simpel opzetten, maar aan het hosten van de server zitten wel kosten verbonden. Voor nu is een Google Cloud de enige oplossing, maar dat zal in de toekomst veranderen. Het advies is om minimaal drie instances - dit zijn virtuele machines - te gebruiken, waardoor de kosten voor een website gemiddeld tussen €100 en €150 per maand komen te liggen.
Future proof
De mogelijkheden van server-side tagging worden door steeds meer marketeers ontdekt en doordat grote partijen als Google betrokken zijn, zal het niet lang duren voordat dit de standaard wordt. Goede data is de basis voor iedere online marketingstrategie en server-side tagging biedt je meer mogelijkheden en betere data. Na het lezen van alle voordelen is de enige vraag die je jezelf nog moet stellen: waar wacht je nog op?
Over Daan
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte z’n eigen onlinemarketingbureau: Converseon. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Rustig en met humor creëert hij vertrouwen in zijn lessen, zodat iedereen zich op z’n gemak voelt. Daan is verder bourgondiër én triatleet. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Enthousiast geworden over Data?
Bekijk hier welke trainingen je bij ons kunt volgen:
Data Driven Marketingstrategie
Leer hoe je data inzet om je marketing effectiever in te richten.
Datavisualisatie met Google Data Studio
Breng de conversiedata van je website overzichtelijk in beeld met Google Data Studio.
Theorie, expert feedback en brainstormen over slimme, datagedreven strategieën voor leadgeneratie.