Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met employer branding. Waarom? Omdat werkgevers alles uit de kast moeten trekken om de juiste mensen aan zich te binden. Zowel het behouden van je huidige personeel, als het werven van geschikte nieuwe medewerkers is in de huidige arbeidsmarkt lastig. Maar hoe bereik je de specialisten die je zoekt? Social media recruitment biedt op dit gebied veel voordelen en kansen. Je kunt de cultuur van je bedrijf op deze manier goed laten zien én je kunt potentiële werknemers heel gericht targeten. Zo vind jij medewerkers die perfect bij jouw bedrijf passen.
Toen vs nu
Waar je vroeger een uitzendbureau inschakelde voor het vinden van nieuwe medewerkers, lijken de mogelijkheden nu oneindig. Met de opkomst van social media is het veel makkelijker geworden om je doelgroep te bereiken. Daarom maken steeds meer bedrijven gebruik van social media recruitment. Een van de grootste voordelen van deze manier van recruitment is dat je niet alleen werkzoekenden bereikt. Ook mensen die niet per se op zoek zijn, maar die wel open staan voor een nieuwe uitdaging, zien jouw vacature voorbij komen.
Het begint met employer branding
Social media biedt een mooie manier om jouw unieke bedrijfscultuur een podium te geven. Wat maakt jouw organisatie aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers? Door dat te laten zien maak je mensen fan van je organisatie en wordt het veel gemakkelijker om vacatures te vervullen. Op het moment dat een bedrijf als Coolblue een vacature online zet stromen de reacties binnen. Puur doordat zij hun (leuke) bedrijfscultuur zo prominent laten zien op hun social media kanalen. Wanneer jij aan de slag gaat met employer branding is het belangrijk dat je consistent bent. Zo laat je jouw verhaal tot de verbeelding spreken, zonder geloofwaardigheid te verliezen. Denk dus goed na over de boodschap van jouw bedrijf. Google is nog zo’n bedrijf waar ze veel tijd besteden aan employer branding. Ze gaan zelfs zo ver dat er een bioscoopfilm over is gemaakt: ‘The Internship’. Na het kijken van deze film ben je gegarandeerd fan van Google.
Sneller de juiste werknemers gevonden
Solliciteren via social media gaat een stuk sneller dan wanneer iemand een formulier moet invullen op de website. Binnen een aantal klikken is de sollicitatie ingediend, wat de drempel om te solliciteren een stuk lager maakt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van de ingebouwde opties om te solliciteren binnen Facebook en LinkedIn. Zo heb jij binnen no time de juiste persoon gevonden voor de openstaande positie! Daarnaast is het werven van personeel via social media recruitment een stuk persoonlijker. Je laat namelijk eenvoudig vacatures zien die getarget zijn op de ervaring en interesses van de potentiële werknemer. Kennis over je doelgroep en de social platforms waarop die zich bevindt is hierbij van groot belang.
Gebruik verschillende kanalen
Op welke social media kanalen is jouw bedrijf al actief? Niet elk kanaal zal even effectief zijn. Het is belangrijk om te weten welk kanaal het beste werkt voor jouw boodschap. Zo is Instagram perfect om een kijkje achter de schermen van jouw organisatie te geven, omdat het heel visueel is. Op LinkedIn kun je juist inhoudelijk laten zien waar je voor staat. Ook bieden alle platformen andere functionaliteiten voor recruitment. Het is dus goed om je daarin te verdiepen en om goed te kijken naar wat jij belangrijk vindt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je weet op welk platform de doelgroep zich bevindt. Zo kun je jouw effort zo slim mogelijk inzetten.
LinkedIn
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Mensen gebruiken het om hun netwerk uit te breiden en om te laten zien waar ze op professioneel gebied mee bezig zijn. Op hun profiel geven ze aan wat voor ervaring en skills zij hebben. Doordat die data beschikbaar is wordt het gemakkelijk om gericht te werk te gaan. Zo kun je personeelsadvertenties heel gericht targeten om jouw openstaande vacature bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Wil je een stap verder gaan? Schakel dan LinkedIn Recruiter in. Deze wervingstool biedt extra mogelijkheden voor het vinden van nieuwe medewerkers. Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van geavanceerde filters om proactief naar kandidaten op zoek te gaan. Je kunt deze potentiële kandidaten vervolgens direct een persoonlijke InMail sturen.
Instagram
Het bereik van dit medium is enorm. Niet gek dus dat het ook steeds meer voor recruitment wordt gebruikt. Bedrijven als Coolblue, Google en Albert Heijn steken hier al jaren veel tijd in. Toch spant Defensie hierin wel echt de kroon. Met meer dan 44.000 volgers heeft het account een groot bereik. Het geeft prachtige weer hoe het is om te @werkenbijdefensie. Instagram is erg visueel en het is dus vooral geschikt om mooie, indrukwekkende, grappige en leuke foto’s op te delen. Veel bedrijven gebruiken dit medium om hun bedrijfscultuur te laten zien.
Facebook
Steeds vaker maken bedrijven een Facebookpagina aan voor recruitment. Een traditionele recruitmentsite is dus niet meer nodig. Dit scheelt je een hoop geld en energie, want een Facebookpagina is zonder al te veel moeite op te zetten. Geïnteresseerden kunnen direct vanaf jouw pagina solliciteren. Bovendien kun je op de Facebookpagina leuke updates delen, zodat mensen een beeld krijgen bij jullie bedrijf en bedrijfscultuur.
YouTube
Naast de opkomst van social media, is de internetsnelheid enorm gegroeid. Video’s kijken is daardoor overal mogelijk, ook als je geen toegang tot WiFi hebt. Video wordt hierdoor steeds meer geconsumeerd en dat is te zien in de explosieve groei van videocontent. De kracht van een videocampagne in combinatie met recruitment is dat gemakkelijk een beeld krijgen van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Bovendien voegt het ook toe aan de employer branding van je bedrijf. Een mooi voorbeeld is de campagne waarmee de politie IT-ers werft.
Wil jij de geschikte werknemers vinden die perfect bij jouw bedrijf passen? Meld je dan aan voor de training Social media recruitment.