Youtube zag in 2005 het licht, Facebook en Twitter in 2004 en Linkedin in 2002. De sociale netwerken groeiden als kool, veroverden de wereld en zetten het marketing-communicatie vak compleet op zijn kop. In deze blogpost zet ik de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rijtje. Ik sluit af met een aantal tips voor je carrière.
Social Media 1.0
Dat er op het gebied van het communicatie vak wat moest gebeuren, drong gelukkig al snel door bij Hogescholen die zich realiseerden dat ze hun studenten de straat op stuurden met veel te weinig 'digitale' ervaring. Rond 2008 kwam daar de eerste verschuiving naar 'Online Marketing' en 'Social Media'. De opleidingsinstituten traden snel in hun kielzog en trainingen als 'Linkedin' en 'Twitter' alsmede "Social Media' waren niet aan te slepen.
Het grappige is dat je destijds als docent op alle platforms kon inzoomen, veel trainers behandelden zowel de losse platforms met alle ins en outs (toen nog overzichtelijk) alsmede de vorming van een strategie.
We zijn nu nog geen 7 jaar verder en in deze korte reeks zal ik een aantal vakdocenten van Competence Factory interviewen over hun bevindingen. Maar laat ik eerst die van mezelf op een rijtje zetten.
By the way: hier kun je meer informatie vinden over onze huidige opleiding
Social Media Model
Ik doe dat graag aan de hand van het Social Media Maturity Model, één van de modellen van SocialMediaModellen.nl die je zeker zult tegenkomen als je een Social Media opleiding volgt.
Van 'ontkennen' naar 'ontdekken'
Rond 2009 stapten we nog veelvuldig bij organisaties binnen waar vurig werd gehoopt dat social media 'wel over zou waaien'. Toen ik de burgemeester van een aanzienlijk grote gemeente moest adviseren, beet de gemeente secretaris (hoofd van alle ambtenaren) me toe: 'Luister, ik ben 62 en over 3 jaar met pensioen. Tot die tijd gaat NIEMAND, ik herhaal NIEMAND hier wat doen op Social Media.' Gelukkig dacht de burgervader daar anders over en experimenteerde de afdeling communicatie al enigszins met de materie.
De arme man moest overigens binnen een jaar bakzeil halen. De burgemeester haalde Geenstijl en toen ik korte tijd later dezelfde burgemeester (via Twitter) weer voorbij zag komen op Geenstijl en de communicatie adviseurs van de gemeente daarop moest wijzen, was de gemeente om. Ze installeerden een groot scherm en begonnen te 'luisteren' naar wat er over de gemeente werd gezegd.
Wat mij betreft een mooie overstap van 'ad hoc' naar 'experimenteel' geheel volgens het model.
Van 'ontdekken' naar 'ontgrendelen'
Nog geen jaar later mocht ik de bestuursvoorzitter van een veelgeplaagde Hogeschool adviseren over de inzet van social media en Twitter in het bijzonder. Als voorzitter wilde hij de communicatie van de Hogeschool 'transparant' maken en dat daar behoefte aan was, bleek al snel. In mum van tijd had hij 5.000 volgers op Twitter en moest hij het Twitteren overlaten aan de afdeling Corporate Communicatie.
En dat viel niet mee, want de ene keer moest de afdeling PR reageren, de andere keer de afdeling interne communicatie en de andere keer de afdeling corporate communicatie. Al snel werd besloten om een aantal Twitter accounts te openen en aan 'webcare' te gaan doen. De verschillende afdelingen werden ondergebracht in een nieuwe, open afdeling, genaamd 'media'.
Een mooie transitie van 'experimenteel' naar 'functioneel' wat mij betreft.
De jaren daarna stonden vooral in het teken van de specifieke platforms een zinvolle plek geven binnen de organisaties. Zo gaven we hele reeksen 'Twitter' cursussen en Facebook trainingen aan krantenredacteuren die social media moesten gaan inzetten om het probleem van afnemende lezersaantallen te compenseren, waarna zij een vriendelijke handdruk kregen en nieuw werk mochten gaan zoeken. Een doekje voor het bloeden.
Vervolgens was het een jaar wat rustiger en ik heb zelf kunnen constateren dat er vanaf 2015 een hernieuwde interesse in Social Media is ontstaan. Ik wil daar graag een mooi voorbeeld van geven.
Van 'ontgrendelen' naar 'transformatie'
Bij een grote uitgever werden al jaren technische vragen over auto's per mail en telefoon beantwoord. De club van mensen die hier verantwoordelijk voor was, moesten de vragen digitaal gaan verzamelen en beantwoorden. Zij werden 'Online Community Managers' en hun werk veranderde drastisch. Niet via de mail en telefoon, maar via Twitter zetten ze de vragen en antwoorden uit.
Deze club van voornamelijk mannen op een wat oudere leeftijd transformeerde van een gesloten afdeling naar een 'Online Conversation Company' en behaalt tegenwoordig mooie online resultaten. Een mooi voorbeeld van 'functioneel' naar 'transformatie' wat mij betreft.
Wat zijn de grootste veranderingen
Als je de afgelopen jaren van een afstandje beschouwt, zie je dat Social Media een onderwerp is dat bij de meeste organisatie nu in de directie belegd is. Het kennisniveau is nog lang niet altijd toereikend en de ontwikkelingen volgen zich in rap tempo dagelijks op. Tevens wordt de markt technischer, maar wordt het ook steeds belangrijker om transparant met de goede content te kunnen communiceren.
Platforms ontwikkelen zich snel
Wat vervolgens opvalt is dat de verschillende platforms zich enorm snel ontwikkelingen. LinkedIn rolt bijna iedere week een update uit, Instagram verandert zijn algoritmes, Twitter biedt de mogelijkheid om in de tijdlijn van concurrenten te adverteren en Facebook probeert Youtube pijn te doen met de vernieuwde video functie.
Wat heb jij eraan?
Het mooie hieraan is, dat je als individu volop kansen hebt om je te verbijzonderen in een deel van de totale social media markt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor de vorming van een Social Media Strategy, maar ook besluiten om goede campagnes te gaan draaien op Facebook of om je te specialiseren in Social Media Advertising. In een kleinere organisatie kun je als Social Media Manager echt het verschil maken en binnen grotere organisaties kun je juist weer in het digitale team een spilfunctie vervullen.
Wat ik jou als programma manager adviseer
Als wij mensen opleiden, hebben we altijd een mooie toekomst van ieder individu voor ogen. Ik vind het altijd belangrijk om te kijken waar je passie ligt, waar je warm van wordt. Maak je graag content? Of schrijf je liever beleid? Vind je het leuk om advertentie campagnes te runnen of wil je juist breed je klant kunnen adviseren?
Kijk altijd naar je afkomst. Waar kom je vandaan? Welke markt heb je bediend en wat voor soort netwerk heb je? Wat zijn je werkzaamheden die je hebt verricht? Waartoe ben je opgeleid en waar draai je warm voor?
Stem je opleiding daarop af en zorg ervoor dat je meteen jezelf goed positioneert op de verschillende sociale media. Een goed profiel voor jezelf samenstellen kan je enorm helpen om de juiste keuze te maken. Je kunt het ook omdraaien; heb je eenmaal een goede keuze gemaakt, dan is het veel makkelijker om goede profielen op social media te maken.
Kun je social media meteen in je werk situatie toepassen, dan ben je spekkoper. Ben je op zoek naar een organisatie om je kennis te kunnen toepassen, ga dan op zoek naar een organisatie waar je dit vrijblijvend voor kunt doen. En als je helemaal slim bent, is zo'n organisatie natuurlijk je 'gedroomde' opdrachtgever of werkgever.
Hoe dan ook, download hier vast de whitepaper social media of meld je aan voor het webinar
Succes met al je activiteiten!