Het nieuwe jaar is aangebroken, en weer zit social media in de lift. Met steeds meer nieuwe platformen en mogelijkheden die binnen no-time massaal gebruikt worden. Er is een aantal trends waar jij in 2021 je voordeel mee kunt doen. We zetten ze voor je op een rijtje.
Aan de slag met video
Video was vorig jaar al flink in opkomst, maar het gebruik van videomarketing blijft toenemen. Voor de kijker zijn video’s leuk en makkelijk, en voor jou zijn ze commercieel interessant omdat ze levensechte gevoelens opwekken. Doe jij nog niks met videomarketing? Dan is 2021 het jaar om ermee aan de slag te gaan!
Afrekenen in de winkelmand van Facebook
Social shopping gaat in 2021 flinke sprongen maken. Waar je nu al producten kunt taggen en voorzien van informatie, is het straks ook mogelijk om op de sociale platformen af te rekenen. Zo zorgen de platformen ervoor dat gebruikers zo lang mogelijk blijven hangen. Fijn voor hen, maar ook jij kunt ervan profiteren. Gebruikers komen namelijk makkelijk bij het winkelmandje terecht en zullen hun aankoop sneller afronden. Hoe simpeler en sneller, hoe beter!
Zichtbaarheid is belangrijk
Je online zichtbaarheid blijft belangrijk, zeker gezien de opkomst van social shopping. Helaas is het soms moeilijk om zonder betaalde advertenties in beeld te komen - vooral als start-up. Meet je data, je organische resultaten en ga slim met paid advertising aan de slag. Dit kun je uitbesteden, maar je kunt het ook zelf doen. Ga je voor dat laatste? Bekijk dan eens onze advertising trainingen om je op weg te helpen.
Kwaliteit boven kwantiteit, investering in contentmarketing groeit
De afgelopen jaren zagen we dat de kwaliteit van wat je deelt op social media, belangrijker wordt dan de kwantiteit. Deze trend zet zich in 2021 voort. Steeds meer organisaties zien de waarde van goede kwaliteitsposts, -afbeeldingen en -video’s en investeren steeds meer in contentmarketing. Zo bind je mensen echt aan jouw organisatie.
Storytelling speelt hier een grote rol in: neem gebruikers mee in een verhaal. Denk aan het zwarte katje Frummel, dat in de eindejaarscampagne van de Staatsloterij de hoofdrol speelt.
Centraal staat een katje dat niet geadopteerd wordt, omdat de kleur zwart ongeluk brengt. Het thema van de campagne is ‘geloven in geluk’, en Frummel brengt de man die ‘m adopteert zeker geluk! De campagne was zo’n groot succes, dat ze hem hebben uitgebreid door échte zwarte katjes in de spotlight te zetten. Met mooie verhalen zoals deze, geef je mensen een bepaald gevoel waardoor ze jouw organisatie onthouden.
Echte en maatschappelijk betrokken content
Naast alleen leuke, verhalende content, zien we ook dat het steeds belangrijker wordt om oprechte content te delen en om te laten zien dat je organisatie maatschappelijk betrokken is. Zorg dat je geen saaie, corporate stories deelt, maar échte verhalen, van bijvoorbeeld klanten, cursisten, of noem maar op! Laat ook zien hoe jouw bedrijf meewerkt aan een betere wereld, of neem zelfs stelling in maatschappelijke kwesties. Bij Frummel is dat bijvoorbeeld het probleem dat zwarte katjes minder snel geadopteerd worden dan andere katjes. Een sterke social mediastrategie is hiervoor je basis.
Pakkende posts schrijven
Het succes van je social mediabericht hangt ook vaak af van de tekst die je erin zet. Met een goede, pakkende tekst kun je het verschil maken tussen reageren of niet reageren, doorklikken of niet doorklikken. Maar dat valt nog niet mee, zeker niet als het ook kort moet.
Op 16 februari 2021 gaf social media-expert Paulus Veltman het webinar: Beter schrijven voor social media. Je kijkt 'm hier terug. Hij geeft je tips en tricks om betere teksten te schrijven voor social media. Zo kun je zorgen voor meer engagement en kliks!
Aan de slag voor 2021
Aan de slag met een ijzersterke strategie voor 2021 en krachtige storytelling? Bekijk dan eens de trainingen Social Mediastrategie en Online Storytelling.