1 Gebruik elke cm van je visitekaartjes
Gebruik alle ruimte op je visitekaartjes. Denk dus ook aan de achterkant. De drukker berekent meestal maar weinig extra voor het in zwart bedrukken van de achterkant. Door die achterkant te gebruiken kun je je voorkant wat meer witruimte geven en je kunt achterop nog wat extra informatie kwijt. Denk aan:
- een stukje bedrijfsfilosofie;
- een uitleg van de payoff/bedrijfsslogan;
- een stukje geschiedenis van je organisatie;
- testimonials van relaties;
- een biografietje van jezelf;
- een overzicht van je diensten/producten;
- een langer lopende aanbieding.
- een verwijzing naar een email-nieuwsbrief die je uitgeeft o.i.d.
- een extra 'service' zoals een kalender, een liniaal, een maten/gewichten-tabel o.i.d.
Dat alles biedt je meer kansen dat het kaartje op de een of andere manier de ontvanger aanspreekt.
2 Maak in je visitekaartjes klaarhelder wat je bedrijf doet
Vertrouw niet op de volgens jouw overbekende naam van je bedrijf. Zorg dat op je kaartje in 1 kernachtige zin staat wat jouw organisatie doet. Vermijd in die 'payoff' algemeenheden zoals 'wij helpen u pas echt' e.d. Dat is reclametaal waaraan de ontvanger geen behoefte heeft: hij/zij wil veel liever weten wat hij of zij aan jouw dienst of product heeft, welke oplossingen je te bieden hebt voor bestaande problemen. Kortom, wees er zeker van dat je visitekaartjes je Unique Selling Point bevatten: de reden waarom de ander nou net met jóu zaken moet doen.
3 Geef je visitekaartjes een opvallende vorm
Een bijzondere vormgeving kan de doorslag geven: hoor je bij de grote grijze massa of is er blijkbaar iets speciaals aan jou/je bedrijf. Daarvoor staan je alle vormgevingshulpmiddelen ter beschikking, zoals een krachtig logo, bijzonder kleurgebruik, opvallende layout, geslaagde font-keuze etc., zolang je maar binnen de huisstijl blijft. Maar er is daarnaast meer mogelijk. Laat je creativiteit de vrije loop:
- je kunt ook een originele vouwvorm kiezen;
- je kunt een bijzondere snijvorm (stansvorm) bedenken, zoals een doos, een notitieblokje, een potlood, een rugbybal etc;
- je maakt van je visitekaartjes mini-folders;
- je plaatst er foto's op, van jezelf (ter herinnering), van iets wat met jou(w organisatie) te maken heeft;
- je zet er een hologram op;
- je maakt van het hele kaartje een 3D-kaart (je weet wel: kantelen en je ziet diepte).
Maar wat je ook voor ogen hebt: zorg dat het past bij je. Je mag je nooit ongemakkelijk voelen wanneer je je business card overhandigt. Je moet er trots op zijn! En vergeet niet dat je binnen pakweg 8,5 x 5,5 cm blijft, dan weet je zeker dat je in een portefeuille, binnenzak, kaartenbakje en al die opbergsystemen past.
4 Zorg dat de kerngegevens opvallen
Maak geen zoekplaatje van je visitekaartje: je naam, telefoonnummer, website en e-mail adres moeten onmiddellijk te vinden zijn. Die helderheid is niet alleen een service-kwestie, maar zegt ook iets over hoe je bedrijf of organisatie dingen aanpakt.
5 Maak verschillende visitekaartjes
Visitekaartjes zijn heel goedkoop. Waarom niet meerdere visitekaartjes gemaakt voor verschillende soorten relaties? En als je iemand op een bijeenkomst tegenkomt, laat hem of haar kiezen uit je 'waaier': geheid een goed gespreksonderwerp! Het geeft je inzicht in je gesprekspartner en het is een prima aanleiding om iets meer over je eigen organisatie te vertellen.
bron: communicatie-centrum.nl