Dit jaar doe ik het anders. Geen ellenlange opsomming van alles wat er speelt in het wereldje van social media, maar een beknopt overzicht van de dingen die ik écht belangrijk vind. Op die manier ben ik eerder klaar en jij eerder bij. Waarom er een halve trend bijzit, wordt vanzelf duidelijk als je doorleest.
Laten we eens beginnen met trends die geen trends meer zijn, maar business as usual. TikTok brak in 2020 al door en houdt het tot nu toe goed vol. Andere platforms doen inmiddels ook mee, denk maar aan Instagram Reels. Dit format (korte, verticale filmpjes) is duidelijk een blijvertje. Dat geldt ook voor echte/persoonlijke/authentieke content. Zeker in deze tijden zoeken mensen naar warmte en connectie. Ze zitten niet te wachten op gelikte marketingboodschappen.
Eerste trend: social media platforms onder druk
Mensen zitten misschien ook niet te wachten op extreem gepersonaliseerde advertenties via social media. Bijvoorbeeld dat je op Facebook achtervolgd wordt door de koelkast die je bij Coolblue hebt bekeken. Op dit terrein zijn dingen aan het veranderen. Op een iPhone moeten apps sinds begin dit jaar expliciet toestemming vragen als ze je gedrag willen volgen. Het lijkt erop dat de meeste mensen die toestemming weigeren. Nooit meer die koelkast! Maar zo wordt adverteren op social media wel een stuk lastiger.
Dit voorbeeld past in een veel bredere trend, die je social media platforms onder druk zou kunnen noemen. De eisen die de buitenwereld stelt worden steeds strenger. Denk alleen maar eens aan gebruikersdata, auteursrecht, fake news, discriminerende berichten en wat kinderen wel en niet mogen zien. De boodschap aan online marketeers: let goed op wat er allemaal verandert en pas je strategie en werkwijze tijdig aan.
Tweede trend: audio & voice
En dan hadden we in 2021 natuurlijk praat-app Clubhouse. Als je die niet kent, Clubhouse faciliteert live audiogesprekken waarbij iedereen kan meeluisteren. Het doet een beetje aan een talkshow denken, maar dan zonder beeld. Inmiddels zijn ze alweer een beetje over de hype heen. Maar ze hebben wel audio & voice als trend op de social media kaart gezet.
Afbeelding: Clubhouse
Mensen van alle leeftijden vinden audiocontent leuk. Niet voor niets zijn podcasts en luisterboeken al jaren een groot succes. Maar sinds de Clubhouse-explosie zijn ook de social netwerken druk bezig om dingen met audio te bedenken:
Twitter Spaces zijn een soort kopie van Clubhouse, maar dan met automatische ondertitels en de mogelijkheid om sessies op te slaan
Facebook is bezig met een verzamelcentrum voor audiocontent. Je vindt daar natuurlijk podcasts en live-sessies, maar ook nieuwe soorten content zoals soundbytes.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over praten met je telefoon en met andere apparaten. Als ik jou was, zou ik deze ontwikkelingen in 2022 goed in de gaten houden.
Maar hoe zit dat nou met die halve trend?
Vorige week, in de trein, hoorde ik twee studenten er nog enthousiast over praten: de metaverse. Ze hebben het dan over een soort 3D-versie van het huidige internet, een netwerk van virtuele werelden. Je kunt daar als avatar in rondlopen en van alles en nog wat doen, bijvoorbeeld je nieuwe virtuele sneakers showen of samen met virtuele vrienden netflixen. En natuurlijk je social media bijhouden. Mark Zuckerberg ziet dit ook wel zitten en heeft vorig jaar het moederbedrijf van Facebook omgedoopt in Meta.
Wat is er nou half aan de metaverse? Voor een overtuigende 3D ervaring heb je bruikbare Virtual Reality en Augmented Reality nodig. Dat wil nog steeds niet echt van de grond komen. De metaverse blijft daardoor een beetje hangen in ouderwets beeldschermgebruik à la Second Life, een virtuele wereld uit 2003.
Afbeelding: Instagram
Ondertussen beginnen allerlei virtuele dingen wel door te sijpelen (ook nog maar half) naar social media:
- Met Live shoppen op Facebook kun je als influencer een behoorlijk unieke winkelervaring bieden
- Het Nederlandse digitale modehuis The Fabricant maakt af en toe (gezichts-)filters voor Snapchat en Instagram. Daarbij werken ze weer samen met virtuele influencers als Lil Miquela (afbeelding hierboven) en Shudu
- Deepfake technologie maakt het mogelijk om video’s te manipuleren. Je kunt het gebruiken om mensen dingen laten zeggen die ze nooit gezegd hebben, en dat op de socials verspreiden.
Zo beginnen de grenzen tussen echt en onecht ook op social media te vervagen. Enfin, zolang als mijn avatar maar niet door een virtuele koelkast wordt achtervolgd.
Over Paulus
Paulus Veltman is een internationale keynote speaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie. Bij Competence Factory geeft Paulus de trainingen Online Storytelling, Social Mediastrategie en Schrijven voor Social Media. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt.
Leuk om te weten: Paulus is de auteur van de Twittergids (de meestgebruikte Twitterhandleiding), hij blogt voor Marketingfacts, maakt ieder jaar een verre reis (meestal naar India), en is een fervent Instagrammer (@paulusveltman).