Waarom zegt Coolblue niet gewoon 'Bestelling verzonden' als je pakket op weg is, maar kiezen ze voor de tekst ‘Aftellen maar'? Dat is omdat die creatieve zin veel beter bij hun merkbeleving en pay-off past. En dat is precies waar het bij UX copywriting om gaat: met micro-copy een sterke gebruikerservaring neerzetten. Aan de UX copywriter de uitdagende taak om zo creatief mogelijke teksten te schrijven. We vertellen je meer over wat het precies is, over UX writing vs copywriting en waarom UX zo belangrijk is.
Wat is UX copywriting
Je tekst aanpassen aan websitebezoekers of appgebruikers, noemen we UX copywriting of UX writing. Het wordt steeds meer als aparte discipline gezien. UX writing gaat vooral over het digitale domein: teksten voor websites, apps en apparaten. Het zijn meestal korte stukjes tekst (micro-copy), die aansluiten bij de merkbeleving van het bedrijf. Best een uitdaging. En omdat de meeste sitebezoekers en appgebruikers niet lezen, maar scannen, is het extra belangrijk dat de UX copy op orde is.
Normale copywriting vs UX writing
Copywriting is méér dan goed kunnen spellen en helder formuleren. Het is de kunst om op het juiste moment en in de juiste context, de juiste woorden te vinden. En om daarmee een beoogd effect te behalen bij de lezer. Een copywriter kan een tekst laten klinken als een klok, maar belangrijker nog: er doelen mee bereiken. Maar anders dan bij ‘normale’ copywriters, ligt de focus bij een UX copywriter op de user experience en micro-copy. Het gaat dus allemaal om de gebruikers en die zo makkelijk en snel mogelijk door een website of app te navigeren.
Waarom is UX copywriting belangrijk?
UX Copywriting is net zo belangrijk als UX Design: je zorgt ervoor dat de bezoekers weten hoe ze zich makkelijk door je website of app kunnen navigeren. Ook probeer je ze met de sterke micro-copy te overtuigen tot conversie. Het moet makkelijk zijn en voor iedereen te begrijpen, anders riskeer je dat je bezoekers sneller afhaken.
Dit doet een UX copywriter
UX copywriters schrijven meestal dus korte stukjes tekst en dat is niet altijd makkelijk. Soms kun je maar twee of drie woorden gebruiken om een bezoeker in de juiste richting te duwen. Die woorden moeten dan ook nog eens aansluiten bij de merkbeleving van het bedrijf. Eigenlijk streven UX copywriters hetzelfde na als UX designers, maar dan met woorden: een sterke gebruikerservaring neerzetten.
Een UX copywriter doet voor hij of zij gaat schrijven altijd onderzoek naar de doelgroep: wie zijn ze en hoe ondersteun je ze het best met hun probleem? Door zich helemaal in te leven in de eindgebruiker, kan de UX writer zijn of haar micro-copy daarop afstemmen.
Voorbeelden van UX writing
We hebben het nu een aantal keer over micro-copy gehad, hierbij kun je denken aan instructieteksten, teksten in het menu, op buttons, in formulieren en meer. Je gebruikt micro-copy voor vier verschillende doelen: informeren, twijfels wegnemen, overtuigen en activeren. Hier een aantal voorbeelden:
Informeren: ‘Je contactformulier is goed ontvangen. We nemen binnen 24 uur contact met je op’
Twijfels wegnemen: ‘Gratis retouren als je niet tevreden bent’
Overtuigen: ‘Gemiddeld scoren wij een 9,3 volgens 16.829 cursisten’
Activeren: ‘Schrijf je nu in!’
Zelf aan de slag met UX copywriting
Wil jij leren hoe je pakkende micro-copy schrijft om de ultieme gebruikerservaring neer te zetten? Leer in één dag de basis in de UX Copywriting training. Je leert meer over de verschillende soorten UX copy, over de richtlijnen, principes en modellen en kunt bezoekers aanspreken in de juiste merktaal.