In vacatures zie je ze regelmatig voorbij komen: de termen ‘UX Design’ en ‘Interaction Design’. Het zijn populaire specialismen waar groeiend vraag naar is. Inhoudelijk lijken ze op elkaar. Tenminste, zo lijkt het. Want verschillen zijn er wel degelijk. Trainer en UX-specialist Eddy Boeve legt uit hoe het zit.
Wat is UX Design?
De afkorting ‘UX’ staat voor ‘User Experience’. Je raadt dus al waar UX Design over gaat: het ontwerp van gebruikservaringen. UX Design is een breed vakgebied waarin je achterhaalt wat er precies ontworpen moet worden, waarom, voor wie en onder welke randvoorwaarden.
Hoewel UX Design voor een groot deel over ‘online’ gaat, kijk je niet alleen naar apps en websites. Het gaat om het geheel aan acties en uitingen die samen de gebruikservaring bepalen. Denk aan de ‘service met een glimlach’ van Coolblue, waarbij alles klopt: van de webcopy tot de vrolijke doos met een handgeschreven briefje erin en het (gratis) retourproces. Als UX designer onderzoek je wie je gebruikers zijn, wat ze willen en hoe je hun behoeftes het beste bedient.
Wat een UX Designer concreet oplevert? Een UX strategie. Daarin zit:
- Een design brief. Wat moet er gemaakt worden?
- Informatie over je doelgroepen, in de vorm van persona’s.
- Een complete customer journey. Ook wel: de ‘klantreis’.
- Toptaken. Wat zijn de belangrijkste zaken die een gebruiker moet of wil doen?
- Triggers. Hoe krijg je gebruikers in beweging?
- Zoektermen. Door een keyword-onderzoek te doen, ontdek je waar mensen online op zoeken. Daar kun je met SEO handig op inspelen.
- Persuasion. Hoe overtuig je gebruikers ervan om je hele proces te doorlopen, helemaal tot aan het eindpunt - zoals je digitale kassa?
- De navigatiestructuur. Die moet aansluiten bij de verwachtingen van je gebruikers.
Wat is Interaction Design?
Interaction Design is een stap concreter en gaat over het ontwerpproces zelf. Als Interaction Designer maak je aan de hand van de UX strategie een interactieconcept: de ‘flow’ door een website of app. Hierin werk je uit hoe de navigatie, informatie, functionaliteit en gebruikersinterface eruit komen te zien. Je levert je concept op mét een testbaar wireframe. Allemaal volgens de usability guidelines: wat is gebruiksvriendelijk, en wat niet?
Het verschil
Het verschil tussen UX Design en Interaction Design is dus best duidelijk. Binnen UX Design onderzoek en ontwerp je van A tot Z de beste gebruikerservaring. Hieruit volgt een UX strategie. Een Interaction Designer gaat hier vervolgens mee aan de slag en bedenkt een interactieconcept. Beide vakgebieden sluiten dus goed op elkaar aan.
Usability
En dan is er nog Usability: de eisen waaraan een goede, gebruiksvriendelijke app of site moet voldoen (de ‘usability guidelines’). Om te checken of je website of app echt gebruiksvriendelijk is, laat je hem testen door je doelgroep. Door hen echte gebruikerstaken te laten uitvoeren en te checken of ze vastlopen, ontdek je wat je nog moet optimaliseren.
Eddy Boeve
Eddy is een ervaren UX- en conversiespecialist. Hij helpt allerlei organisaties om hun sites en apps effectief te verbeteren. Dat doet hij onder andere door de psychologie van consumenten in de digitale wereld te doorgronden, en de inzichten hieruit online toe te passen. Hij werkt net zo graag voor profit als non-profit organisaties, en voor grote als kleine ondernemingen. Vanuit zijn bureau Booming geeft Eddy onder andere advies aan de grootste internetretailers van Nederland.
Meer leren
Wil jij je graag verdiepen in de wereld van UX en Interaction Design? Bekijk dan de opleiding UX Design Expert voor het complete pakket, of kies uit de losse trainingen. Eerst een introductie? Bekijk dan het webinar dat Eddy gaf op 29 juli 2020. Hij legt je uit hoe je start met het ontwerpen van een goede User Experience en geeft je tips en tricks voor de beste uitvoer. >> Webinar terugkijken