Maak jij al gebruik van persuasive design? Met persuasive design kun jij het beslissingsproces van de bezoekers van je website beïnvloeden en zo je conversie verhogen. Letterlijk vertaald betekent persuasive design ‘overtuigend ontwerp’. Door slimme designkeuzes verander je het gedrag en de houding van je bezoekers onbewust in jouw voordeel. Je kunt hierbij gebruik maken van verschillende overtuigingstechnieken. De bekendste zijn van Cialdini. Deze hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University weet precies op welke manier jij jouw bezoekers beïnvloedt. Combineer dit met je kennis over jouw doelgroep en verbeter in 4 stappen de overtuigingskracht van je website!
Stap 1. Start met de doelgroep
Wie zijn de bezoekers van jouw website? Het is belangrijk dat je dit weet voordat je verder aan de slag gaat met je persuasive design. Zij zijn namelijk de doelgroep van deze ‘verleidingen’. Verdiep je goed in de doelgroep en achterhaal welke behoeften, problemen en angsten ze hebben. Daar kun jij op je website slim op inspelen. Een handige methode om een goed beeld van je doelgroep te krijgen is het maken van een persona. Je maakt dan een beschrijving van een fictief persoon die je ideale klant voorstelt (dit kunnen er ook meerdere zijn). Je geeft de persona een naam, een leeftijd, een woonplaats en allerlei andere eigenschappen. Deze fictieve persoon houd je in gedachten als je met je design aan de slag gaat.
Stap 2. Beïnvloed het pad van je bezoeker
Heb je een duidelijk beeld van je bezoeker? Ga dan eens na welke ‘route’ zij volgen om bij een doel uit te komen. Welke stappen zet een bezoeker bijvoorbeeld als hij een product wil aanschaffen? Waar begint hij? En waar moet hij vervolgens klikken?
Het doel van persuasive design is om je bezoekers te helpen tijdens het volgen van de ‘route’. Dit wordt ook wel ‘nudging’ genoemd, een duwtje in de rug. Geef je bezoeker een trigger of een element van motivatie om door te gaan naar de volgende stap. In de afbeelding hieronder zie je een duidelijk voorbeeld van nudging.
Stap 3. Het spel der verleiding
Er zijn verschillende manieren om het gedrag en de houding van jouw websitebezoekers te veranderen. De bekendste manieren zijn de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini:
1. Wederkerigheid
Het fenomeen van geven en nemen. Mensen zijn geneigd om, als ze iets krijgen, ook iets terug te willen geven. Denk bijvoorbeeld aan het krijgen van een gratis krant op straat. Jij neemt hem aan waardoor je je verplicht voelt om even met de verkoper te praten.
2. Consistentie en commitment
Mensen houden van consistentie. Als ze “A” hebben gezegd, zijn ze eerder geneigd om ook “B” te zeggen. Het is daarom slim om je bezoekers eerst een kleine stap te laten zetten. Het aanmelden voor een nieuwsbrief of het liken van je Facebookpagina zijn bijvoorbeeld goede eerste stappen. Die commitment kun je nog verder versterken door je trouwe fans iets extra’s te bieden. . Als jij veel boekingen doet via Booking.com dan wordt je een ‘Frequent traveller’ of zelfs een ‘Genius’ en daar zitten allerlei exclusieve acties en kortingen aan verbonden.
3. Sociale bewijskracht
De mening van anderen vinden we belangrijk en beïnvloedt ons beslissingsproces. Het werkt dus als je bezoekers laat zien dat anderen hen al voor gingen of iets ook leuk vonden. Reviews, testimonials, gemiddelde cijfers… ze hebben vaak grote invloed op je conversie. Ook kreten als “… mensen gingen je voor” of “… van de gebruikers zou het product aanraden” doen het goed.
4. Sympathie
Mensen zeggen sneller “ja” tegen iemand die ze kennen en vertrouwen. Een slimme manier om hier gebruik van te maken is het inzetten van een ‘vertel het een vriend’-knop of optie. Je maakt zo gebruik van de vertrouwensband die twee vrienden met elkaar hebben. Die vriend zou niet zomaar iets slechts aanraden.
5. Autoriteit
Als mensen geven we vaak gehoor aan autoriteit. We hebben nu eenmaal vertrouwen in een expert of iemand van een bepaalde rang. Dit beïnvloed je bijvoorbeeld door het logo van een keurmerk te tonen of door een foto van een arts te laten zien bij je product. Dit hangt natuurlijk af van het product of de dienst die je verkoopt.
6. Schaarste
Wek de indruk dat een service niet altijd beschikbaar is, maak het exclusief. Laat de voorraad zien of geef aan dat het product ‘beperkt beschikbaar is’. Websites als Booking.com en Coolblue zijn hier koning in. Op het moment dat jij aan het kijken bent voor een hotel staat er hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn.
Uiteraard gebruik je deze technieken niet allemaal tegelijk. Met behulp van A/B tests onderzoek je welke het beste werken voor jouw bezoekers. Bij deze tests ontwikkel je twee varianten van hetzelfde element of dezelfde pagina, die je vervolgens elk aan de helft van je bezoekers laat zien. Zo ontdek je wat het beste resultaat heeft.
Stap 4. Zorg voor de optimale experience
Om optimaal resultaat te behalen zul je moeten blijven testen, analyseren en optimaliseren. Pas je design dus niet eenmalig aan, maar maak er een continu proces van.
Meer leren over het verleiden van je bezoekers? Bekijk de training Persuasive Design hier.