Marketplaces zijn dé plek om de online verkoop van je webshop uit te breiden. Ze hebben een enorm bereik, sommigen hebben zelfs wel miljoenen bezoekers per dag. Marketplace verkopen zorgt dat je meelift op de marketing en naamsbekendheid van dat verkoopkanaal, zo bereik je een nieuwe doelgroep die anders misschien nooit op je webshop terecht zou komen. Wist je dat 73% van de online consumenten zijn of haar zoektocht naar een product start op een marketplace? Maar er is veel concurrentie en er zijn verschillende marketplaces, waardoor je waarschijnlijk met de volgende vraag kampt: verkopen via marketplaces, op welke kan ik mijn producten het best aanbieden? We vertellen je over de populairste online verkoopkanalen en de voor- en nadelen.
Wat is een marketplace?
Simpel gezegd: een marketplace is een online platform waar derden hun producten kunnen verkopen. Bol.com en Amazon zijn hier bekende voorbeelden van. Voor jou als webshopeigenaar is zo’n marketplace een interessante optie: zo kun je je producten op grotere schaal verkopen. Hoe je een marketplace inzet, is aan jou. Je kunt ‘m als extra kanaal gebruiken, naast je eigen webshop dus. Maar je kunt ook alle sales via een marketplace laten lopen.
Welke online marketplaces zijn er?
Er zijn heel veel online marketplaces. De populairste in Nederland zijn:
- Facebook Marketplace
- Marktplaats
- Amazon
- Bol.com
- Google Shopping
Verkopen via Facebook Marketplace
Iedereen met een Facebook-account kan spullen op Facebook Marketplace zetten. Particulieren die hun tweedehands kleding, voertuigen of meubels verkopen, maar ook webshop bieden hun nieuwe artikelen aan via dit platform. Als je al een bestaande webshop hebt, kun je deze makkelijk koppelen aan Facebook en dan verschijnen je producten automatisch in de Facebook Marketplace. Je kunt ook zonder webshop je producten verkopen via dit platform, maar dan moet je het vanuit je persoonlijke profiel plaatsen, wat minder professioneel oogt.
Voordelen | Nadelen |
Een erg groot bereik van meer dan 3 miljard mensen. | Kopers kunnen geen reviews achterlaten via Facebook Marketplace. |
Je hebt de mogelijk om je verkooppagina te personaliseren om jouw merk goed te laten spreken. | Iedereen kan alles verkopen, waardoor er veel concurrentie is. |
Je hebt een directe verbinding met klanten via bijvoorbeeld chat. | Kopers zijn gewend om via dit kanaal te onderhandelen over de prijs. |
Verkopen via Marktplaats
Dagelijks heeft Marktplaats gemiddeld 2,1 miljoen bezoekers op haar platform. Vroeger werden er vooral tweedehands spullen door particulieren verkocht en gekocht, maar inmiddels kom je steeds meer nieuwe producten tegen van webshops.
Voordelen | Nadelen |
Het is ontzettend laagdrempelig, je plaatst makkelijk een advertentie. | Soms zijn kopers onbetrouwbaar en komen ze beloftes niet na. |
In Nederland is het erg populair. Dagelijks zijn er meer dan 2 miljoen bezoekers op Marktplaats verdeeld over verschillende leeftijden. | Ook bij Marktplaats is onderhandelen de norm. Er zal dus vrijwel altijd over de prijs onderhandeld worden. |
Zakelijke advertenties plaatsen is goedkoop en voor particulieren is het meestal gratis. | Er is veel concurrentie. Er verschijnen dagelijks 350.000 nieuwe producten op Marktplaats. |
Verkopen via Bol.com
Bol.com is met gemiddeld 2,5 miljoen bezoekers per dag, de grootste online marketplace van Nederland. Weet je het slim in te zetten, dan kan Bol.com je verkopen zeker laten stijgen. Maar er is veel concurrentie, dus is het belangrijk om goed na te denken over goede prijzen om je product zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Voordelen | Nadelen |
Bol.com heeft met 11 miljoen actieve gebruikers van allerlei verschillende leeftijden, het grootste bereik van Nederland. | Er is veel concurrentie, waardoor je moet zorgen dat je de beste prijs aanbiedt. |
Bol.com staat al jaren op nummer 1 qua beste retailmerk volgens de consument. | Er zijn veel strenge eisen die Bol.com stelt aan verkopers. |
Je hebt geen webshop nodig om je producten aan te bieden via Bol.com. Dit scheelt een hoop opstartkosten. | Bol.com zelf biedt ook haar eigen grote productassortiment aan via het platform. |
Verkopen via Amazon
Wil je de hele wereld over? Dan kies je natuurlijk voor Amazon. In Nederland is het nog in opkomst, maar op andere plekken in de wereld al razend populair. Net als bij Bol.com heb je te maken met veel concurrenten en betaal je een vrij hoge commissie (afhankelijk van het product).
Voordelen | Nadelen |
Je kunt relatief simpel via je Nederlandse account, producten aanbieden via andere Amazon Marketplaces in Europa. | Er is heel veel concurrentie, meer dan Bol.com. Hierdoor moet je goed opletten dat je de laagste prijs aanbiedt. |
Je hebt twee verschillende soorten accounts waar je uit kunt kiezen. Kies je voor FBA dan beheert Amazon jouw voorraad en regelen zij de rest, inclusief klantenservice. | Je betaalt over het algemeen een hoge commissie (tussen de 7 en 46%). |
Je kunt betaalde display-advertenties maken en tonen aan een door jouzelf geselecteerd behoefteprofiel. | Als je account niet 100% op orde is, kan het zijn dat je zomaar van het platform afgegooid wordt. |
Verkopen via Google Shopping
Officieel is Google Shopping geen marketplace, maar een prijsvergelijker. Binnen Google worden verschillende producten getoond op basis van een zoekopdracht. In plaats van dat een klant direct de aankoop in Google doet, wordt-ie eerst doorgestuurd naar je eigen webshop. En juist dat maakt het zo interessant, want de klant brengt een bezoekje aan jouw website. Zo krijgt-ie automatisch meer feeling met je bedrijf, waardoor de kans op een langdurige relatie groter wordt. Daarnaast heb je het budget in eigen hand en kun je kosteloos starten. Adverteren via Google Shopping is ook mogelijk.
Test en vind jouw gouden combo
Nu ken je de voordelen en nadelen van de populairste verkoopplatformen in Nederland en kun je kiezen welke je gaat inzetten. Wij raden aan om op verschillende marketplaces zichtbaar te zijn, zodat je je kansen tot verkoop vergroot. Probeer ze eens uit en kijk wat de resultaten zijn en of die opwegen tegen de inspanningen. Op basis van die ervaringen kun je de juiste keuze maken.
Alles leren over verkopen via marketplaces
Wil je meer leren over de verschillende marketplaces, welke het best bij jouw bedrijf past en hoe je ze effectief kunt inzetten? Tijdens onze eendaagse training vertellen we je er alles over.