Hyperlocal adverteren is nog relatief nieuw, maar mag zich verheugen in grote belangstelling. Marketeers krijgen nu de kans om met consumenten in contact te komen op de beste tijd en plaats. Op Adage.com vonden we vier tips voor deze nieuwe vorm van gericht adverteren.
Maar eerst even wat achtergrondinformatie. Er zijn twee ontwikkelingen die hyperlocal advertising voortstuwen. De techniek maakt het steeds makkelijker om een boodschap precies op het juiste moment en de beste plaats af te leveren. Mobiele telefoonnummers en postcodes zijn bekend, maar ook registraties (check-in bij hotel, vip-clubs, evenementen etc). Daarbij komt de informatie die vrijkomt bij het aanmelden bij netwerken (Wifi, hotspots) en GPS-locaties (smartphones).
Ook het aantal consumenten dat wil worden benaderd via lokale communicatie groeit. Volgens de Amerikaanse Mobile Marketing Association ondernam de helft van de mobiele gebruikers - na het zien van een lokale advertentie - actie. Daarnaast staan de meeste smartphonegebruikers open voor het delen van hun locatiegegevens, in ruil voor leuke deals, zoals een gratis mobiele applicatie of mobiele coupons.
Marketeers die nu ‘iets willen doen met hyperlocal' dienen zich echter wel goed voor te bereiden, aldus Jeff Hasen van Hipcricket (bedrijf in mobile marketing en advertising) op Adage:
Past hyperlocal bij je bedrijf?
Hyperlocal is bijvoorbeeld geschikt voor bedrijven met producten die maar kort in de schappen kunnen staan. Bloemenverkopers bijvoorbeeld, of een bedrijf dat seizoensgebonden producten verkoopt. Daarnaast moet je real-time, 24/7, inzicht hebben in je inventaris, en de beschikking hebben over een database met klantgegevens.
Bekijk de concurrentie
Zijn er concurrenten met een hyperlocal campagne. Die zouden wel eens jouw klanten kunnen wegkapen. Als supermarkt A een product lokaal met korting aanbiedt, kan dat gevolgen hebben voor de loyaliteit van klanten van andere supermarkten in die regio. Als er nog geen concurrenten bezig zijn, zet dan direct de eerste stap.
Kennis van zaken in je team
Een voorwaarde voor succes is consumentenvertrouwen. Maar dat ligt nog gevoeliger bij een hyperlocal campagne. Het is dus niet zo slim om zomaar een mobiel aanbod op de consument af te vuren die toevallig langs de winkel loopt. Het is irritant als je steeds dezelfde mobiele kortingscoupon gestuurd krijgt als je langs een bepaalde McDonalds loopt. De aanbiedingen moeten wel relevant zijn voor de consument.
Bij hyperlocal gaat het om een gemeenschapsbeleving relevant voor het gebied waar consumenten wonen, werken, uitgaan of shoppen. Binnen deze gemeenschap moeten merken nadenken over een intelligente hyperlocal campagne, en ook niet meer dan tweemaal per maand boodschappen verzenden.
Publiek kennen
Hyperlocal is toch het meest geschikt voor je bestaande klanten. Het is een goede manier om de bestaande band met je klanten te verstevigen. Benader ze met de uitnodiging om te ‘opt-innen' in je hyperlocal community. Geïnteresseerden ontvangen aantrekkelijke aanbiedingen. Zo zorg je ervoor dat ze terugkomen, en daar kun je geen enkel prijskaartje aan hangen.
Volgens BIA/Kelsey's 2010 U.S. Local Media Forecast zullen inkomsten uit lokale advertenties in 2014 meer dan 2 miljard dollar bedragen.
Bron: Adage