We leven in een tijd waarin consumenten op zoek zijn naar ervaringen. Branding wordt daardoor steeds belangrijker voor het succes van je bedrijf. Het helpt je organisatie namelijk om herkenbaar en onderscheidend te zijn. Zo krijgt jouw merk een speciaal plekje in het brein van jouw doelgroep. Vragen we je bijvoorbeeld welk merk hoort bij de ‘gele M’, denk jij direct aan de McDonalds, niet? Met een sterk merk maak je makkelijker keuzes in je marketingstrategie en win je op de lange termijn van je concurrent.
Wat is branding
Het woord komt van de Engelse term ‘brand’, wat ‘merk’ betekent. Het gaat over wat anderen over je zeggen en denken achter je rug om. Met branding werk je aan je merk positionering op creatief en strategisch niveau. Want met een sterk merk, win je het op de lange termijn. Kijk naar Coca Cola, de waarde van het bedrijf bestaat voor 60% uit branding. Als je de merkwaarde eruit zou halen, blijft er mínder dan de helft over qua bedrijfswaarde.
De verschillende vormen van branding
Er zijn verschillende vormen van branding. We lichten er in deze blog drie uit: personal, online en offline branding.
Wat is personal branding?
Of je nu een presentatie geeft, online content deelt of 'n een-op-eengesprek voert met de directie, je communiceert het liefst zelfbewust, zelfverzekerd en vooral: boeiend. Door je eigen krachten te kennen en deze slim in te zetten, kun je je eigen, consistente personal brand ontwikkelen. Hiermee positioneer je jezelf overtuigend, wie je ook tegenover je hebt. Personal branding gaat dus echt over jou.
Wat is online branding?
Bij online branding zet je verschillende online kanalen strategisch in om de bekendheid van je merk of product te vergroten. Daarbij hanteer je een ‘passievere’ aanpak dan bij sales of marketing: het gaat erom dat je je doelgroep constant voedt met de juiste emotionele associaties, zonder dat je ze meteen naar een product pusht. Houd je dat lang genoeg vol, dan komt de conversie vanzelf.
Wat is offline branding?
Bij offline branding hebben we het over eigenlijk alle merkuitingen die niet online zijn. Denk aan de posters in het bushokje waar je op het OV wacht, flyers, merchandise en tv- en radiospots. Maar ook bijvoorbeeld exposeren op een beurs is onderdeel van offline branding. Het is altijd slim om op diverse vormen van branding in te zetten, omdat het elkaar alleen maar versterkt.
Het belang van branding
Met een sterk merk dat (online) opvalt, onderscheid je je in de markt – en voorkom je dat mensen na één Google-zoekopdracht afslaan naar je concurrent. Daarbij komt dat je duurzamere relaties opbouwt als je vanuit een heldere visie en missie communiceert. Met branding bind je mensen aan je bedrijf en maak je van klanten en medewerkers ambassadeurs.
3 tips voor jouw branding strategie
1. Bepaal je merk- en kernwaarden
En je positionering. Hiermee definieer je waar je als merk voor staat. Ze vormen de basis van je bedrijf en ook hoe je je producten en diensten ontwikkelt. Op die manier kun je beter klanten en medewerkers aan je verbinden.
2. Durf te kiezen!
Het maken van heldere keuzes is ontzettend belangrijk. Dit schept duidelijkheid bij je (potentiële) klanten en zo weten ze beter waarom ze voor jou moeten kiezen. En onthoud: niet iedereen is jouw klant. Want als je er voor iedereen wilt zijn, weet niemand meer waarom ze bij jou moeten zijn.
3. Focus ook op internal branding
Extern winnen is intern beginnen. Met internal branding positioneer je je merk eerst binnen je organisatie, zodat je je brand identity later consistent naar buiten toe kunt uitdragen. Hierbij gaat het om veel meer dan alleen kennisoverdracht: het is de bedoeling dat collega’s je merk echt gaan doorleven. Met z’n allen communiceren vanuit het hart.
Branding-specialist worden: is het iets voor jou?
Benieuwd hoe je merken bouwt en of het je roeping is? In deze whitepaper lees je wat branding precies inhoudt en hoe je het aanpakt. Misschien specialiseer je je het liefst, of ga je juist als allrounder aan de slag. Ook nemen we je mee langs alle vormen van branding: online, binnen organisaties en personal branding.