Wil je jouw organisatie naar the next level tillen? Met een growth mindset ben je al aardig op weg. Je laat je namelijk niet afschrikken door een uitdaging en gelooft erin dat een combinatie van een goede samenwerking en motivatie alles voor elkaar kan krijgen. Met jouw mindset zorg je voor een innovatieve, creatieve organisatie met efficiënte productie. Maar ook is het belangrijk om gebruik te maken van verschillende organisatie- en werkvormen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf voorop blijft lopen. Termen als agile en lean zijn je vast niet onbekend. Maar wat is het verschil tussen agile en scrum, lean en lean startup? We leggen het je uit.
Wat is scrum?
Scrum is een manier van werken die vaak in combinatie met projectmanagement wordt gebruikt. Met scrum worden projecten overzichtelijker en duren ze (meestal) korter. Niet omdat je ineens minder werk gaat doen, maar doordat je team veel gemotiveerder is. Als je scrumt, zie je namelijk vaker resultaat van je werk. Na elke sprint heb je echt iets af en kun je je team laten zien wat je gedaan hebt. Dat geeft een ‘satisfying’ gevoel. Wat een sprint is? Dat is eigenlijk een klein stukje van je project, waarin je concreet afspreekt met je team wat je gaat doen in die periode. Een sprintperiode is meestal tussen de één en drie weken en duurt altijd even lang - zie het als het hartritme van je organisatie.
Waar komt scrum vandaan?
Het woord ‘scrum’ komt oorspronkelijk uit de rugbysport. Na een overtreding wordt het spel hervat door een scrum, waarbij twee groepen spelers voorovergebogen tegen elkaar induwen. Het is hierbij ontzettend belangrijk dat de teamspelers goed met elkaar samenwerken. En dat is precies waar de focus ook op ligt in het scrummen voor organisaties: teamwork. Twee erkende management-denkers Takeuchi en Nonaka schreven in 1986 de eerste paper waarin naar scrum werd gerefereerd. Het onderzoek toont aan dat optimaal resultaat in de ontwikkeling van een product bereikt wordt wanneer zelfsturende teams concrete doelen krijgen om te behalen.
Een praktijkvoorbeeld van scrum
Het team van Competence Factory brengt iedere twee weken in kaart welke concrete doelen ze willen behalen tijdens de sprint. Het team weet van elkaar wie waar nodig is en kan gemotiveerd aan de slag! Iedere sprintmeeting worden er aan de hand van de speerpunten van de organisatie projecten en doelen bepaald.
Wat is agile?
De letterlijke vertaling van agile is wendbaar. En dat is precies waar het voor staat. Een agile organisatie is lenig en flexibel en in staat om snel in te spelen op veranderingen in de buitenwereld. Bij agile staat tevredenheid van de klanten altijd in het middelpunt, met oog op het welzijn van medewerkers en gezonde bedrijfsresultaten.
Waar komt agile vandaan?
Agile is ontstaan binnen de softwarebranche in 2001. Een groepje softwareontwikkelaars schreven het Agile Manifesto. Hier staan de basisprincipes van het agile werken in. Al snel bleek agile ook zinvol voor andere organisaties, buiten de softwarebranche. Er zijn inmiddels al honderdduizenden bedrijven en experts die agile werken over de hele wereld.
Een greep uit de principes die staan in het Agile Manifesto:
- De hoogste prioriteit is het tevreden houden van de klant door vroegtijdig en voortdurend op te leveren.
- Accepteer veranderende behoeftes, ook laat in het ontwikkelproces. Agile processen benutten veranderingen namelijk tot concurrentievoordeel.
- Geef je team de omgeving en ondersteuning die ze nodig hebben en vertrouw ze. Bouw projecten rond gemotiveerde individuen.
- Praat met elkaar. Dit is de meest efficiënte en effectieve manier om informatie te delen.
- Op vaste momenten onderzoekt het team hoe alles nóg effectiever kan en het gedrag wordt daar vervolgens op aangepast.
Een praktijkvoorbeeld van agile werken
Met een dagelijkse stand-up bespreekt het Competence Factory-team de voortgang van de sprint. Zo worden eventuele obstakels direct ontdekt. Indien nodig kan een teamlid dan op tijd bijspringen. Er wordt in oplossingen gedacht in plaats van problemen en het team is wendbaar en flexibel.
Wat is lean?
De letterlijke vertaling van lean is slank en zonder teveel extra’s. Wat redelijk in de buurt komt van wat het betekent, maar het gaat nog wel iets dieper dan dat. Het is een managementfilosofie die zich erop richt om maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspilling. Door de kosten op die manier zo laag mogelijk te houden, resulteert dat vaak tot een verbetering van het bedrijfsresultaat.
Waar komt lean vandaan?
De Japanse autofabrikant Toyota heeft de principes rondom lean opgezet in 1988. Zij gingen zich vol focussen op kwaliteitsplanning, -verbetering en -beheersing. Door het grote succes heeft deze filosofie in korte tijd veel bekendheid en volgers gekregen.
De drie mu’s
Bij Toyota is het productiesysteem gebaseerd op het elimineren van de drie mu’s: muri, muda en mura, de nadelige gevolgen die in het productieproces kunnen optreden. Door dit in kaart te brengen, worden eventuele knelpunten en problemen in het proces duidelijk. Er wordt altijd nagestreefd om de drie mu’s te verminderen.
Muri: overbelasting
Wanneer er boven de capaciteit geproduceerd moet worden is er sprake van muri, ook wel: overbelasting. Dingen als een burn-out of vastlopen van het proces liggen dan op de loer.
Muda: werk zonder toegevoegde waarde
Wanneer er geen toegevoegde waarde is voor de klant is er sprake van muda, ook wel: verspilling. Er zijn in sommige gevallen een aantal activiteiten die nodig zijn om aan bijvoorbeeld externe en interne eisen te voldoen. Probeer ervoor te zorgen dat daar zo min mogelijk tijd naartoe gaat. Echte verspillingen wil je elimineren.
Mura: inconsistenties
Wanneer er ongelijkheden zijn binnen het proces is er sprake van mura, ook wel: inconsistenties. Meestal komt dit voor doordat er ingesprongen wordt op productietijden en daar de capaciteit op afgestemd wordt.
Een praktijkvoorbeeld van lean
Na de tweewekelijkse sprint voert het team van Competence Factory een sprint retrospective uit. Hierbij evalueren ze hoe de sprint is gegaan. Wat ging er goed, wat kon er beter? Wat waren eventuele obstakels die opgelost moesten worden? Er wordt hier open en eerlijk over gesproken om ervoor te zorgen dat het elke keer weer beter gaat. (Agile en lean worden vaak met elkaar gecombineerd.)
Wat is de lean startup methode?
Lean startup: In deze methode staat innovatie centraal. Het gaat om continu leren en ontwikkelen op basis van ervaringen en feiten. Het gaat hierbij om de organisatie rondom het proces van innovatie.
Waar komt de lean startup methode vandaan?
In 2011 lanceerde Eric Ries zijn boek The Lean Startup. Hij is grondlegger van de methode en laat in zijn boek zien hoe je sneller en goedkoper kunt innoveren met minder faalkosten.
Een praktijkvoorbeeld van de lean startup methode
Het gaat ontzettend goed met Competence Factory! Ze willen uitbreiden door ook Engelstalige trainingen aan te bieden voor bijvoorbeeld expats. Met de lean startup methode brengt het team eerst in kaart wie de doelgroep is voor de Engelstalige trainingen en wat hun behoefte is. Nadat ze dat in kaart hebben gebracht, gaat het team snel aan de slag met testen. Gedurende de uitvoer zal het plan telkens aangescherpt worden tot het optimale product op de markt staat.
Dus, wat is het verschil tussen agile en scrum, lean en lean startup?
Alle termen hebben hetzelfde doel: zo snel en efficiënt mogelijk waarde creëren. Het verbeteren van het eindresultaat voor de klant staat altijd centraal. Maar er zijn zeker verschillen. Agile is een manier van werken en een mindset, waarbij lean vaak betrekking heeft op het productieproces. Scrum is een werkwijze om projecten te managen en een snellere productie te realiseren, en lean startup is het continu ontwikkelen en innoveren om de beste producten op de markt te zetten. Combineer je ze alle vier in jouw organisatie? Dan ben jij goed op weg om vooruit te blijven lopen op je concurrenten!
De voordelen van scrum, agile, lean en lean startup
Door agile, scrum, lean en de lean startup methode toe te passen in jouw organisatie, creëer je altijd meerwaarde voor de klant. Kwaliteit en klanttevredenheid staat centraal. Je zorgt er hiermee voor dat het hele bedrijf draait om het leveren van diensten en producten waar je klant behoefte aan heeft. Daarnaast creëer je betrokkenheid en motivatie bij je medewerkers en speel je makkelijker in op veranderingen en tegenslagen doordat je wendbaar en flexibel bent.
Aan de slag met agile en scrum
Tijdens de training Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie leer je de essentie van agile en scrum kennen. Ook ontdek je wat de impact van agile en scrum op marketing is, en wat je er binnen jouw organisatie mee kunt. Ben je van plan om het examen Scrum Master of Product Owner te doen? Dan is deze training een goede voorbereiding.
Ga aan de slag met agile en scrum en til jouw organisatie naar the next level!