Alle beroepsgroepen kampen momenteel met personeelstekort. Jouw bedrijf is hoogstwaarschijnlijk geen uitzondering, anders zou je deze blog niet hebben aangeklikt ;-)! Het is hartstikke lastig om aan (goede) medewerkers te komen, die passen bij je organisatie en lang aangehaakt blijven. Recruitment marketing helpt hierbij. Je zorgt hiermee dat je zichtbaar bent bij de juiste kandidaten en ze triggert om te reageren op je vacatures. Of beter nog: ze sturen een open sollicitatie, dan zit je pas echt goed! We vertellen je meer over recruitment marketing (werving en selectie marketing) en geven je 5 tips om er zelf mee aan de slag te gaan, zodat je niet meteen een recruitment marketing specialist hoeft in te schakelen.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing, of werving en selectie marketing, richt zich op het aantrekken, boeien en binden van geschikte kandidaten voor openstaande functies binnen een organisatie. Dit kan zowel online als offline. Denk bij online bijvoorbeeld aan social mediakanalen en vacatureplatformen, en bij offline aan netwerkevents en beurzen. Het doel van recruitment marketing is om geschikte sollicitanten op gesprek te krijgen.
Outbound vs. inbound recruitment marketing
Er zijn twee verschillende strategieën binnen recruitment marketing: outbound- en inbound recruitment marketing. Beide zijn belangrijk en dragen bij aan een succesvol recruitment-proces.
Outbound recruitment marketing
Bij deze vorm benader je proactief specifieke mensen. Het is een strategie die zich richt op kandidaten waarvan je weet dat ze goed bij je organisatie passen, bijvoorbeeld wanneer je iemand met ervaring in een bepaald vakgebied zoekt. Je doet er alles aan om jouw bedrijf bij die geschikte kandidaat onder de aandacht te brengen. Deze strategie pas je toe als je direct op zoek bent naar iemand om een functie te vervullen.
Inbound recruitment marketing
Deze vorm richt zich op mensen die al op zoek zijn naar een nieuwe baan: ze komen naar jou toe in plaats van jij naar hen. Je zorgt ervoor dat je al langere tijd onder de aandacht bent bij deze (potentiële) kandidaten en creëert een voorkeurspositie, zodat als er een functie binnen je organisatie vrijkomt hij of zij meteen enthousiast wordt. Employer branding speelt hierbij een hele belangrijke rol: hiermee laat je zien dat je een aantrekkelijke werkplek bent. Dit doe je door middel van het tonen van waardevolle, authentieke content over je bedrijf, denk bijvoorbeeld aan interviews met medewerkers in de vorm van een blog of video.
5 tips om aan de slag te gaan met recruitment marketing (werving en selectie marketing)
Zelf aan de slag met recruitment marketing? We geven je een paar tips om van start te gaan:
1. Breng jouw perfecte kandidaat in kaart
Allereerst is het belangrijk om te bedenken wie de ideale sollicitant is. Probeer deze zo specifiek mogelijk in kaart te brengen, zodat je ook gericht aan de slag kunt met je recruitment marketing. Het maken van een buyer persona helpt je hierbij.
2. Zet een mix van social mediakanalen in
Stopt jouw werving en selectie marketing op social media bij Facebook, LinkedIn en Twitter? Dan is het tijd om je kennis op te frissen en nieuwe kanalen in te zetten. Zo bereik je op TikTok een grote groep jongeren en wordt YouTube maandelijks door 12 miljoen mensen in Nederland gebruikt.
3. Betrek je huidige medewerkers
Zij kennen het bedrijf immers als geen ander. Zorg dat iedereen de openstaande vacatures deelt via zijn of haar social mediakanalen (met name LinkedIn is hier belangrijk). Een andere strategie is om met een beloning te werken. Als een medewerker een nieuwe collega aandraagt en die de proeftijd doorstaat, kun je bijvoorbeeld een cadeaukaart of een geldbonus uitkeren.
4. Maak authentieke content van je werkplek
Een belangrijk onderdeel van de employer branding: het tonen van ‘echte’ content van echte mensen. Hoe vinden andere medewerkers het om te werken bij jouw bedrijf? Interview je team en zet het uit in verschillende vormen van content: blogs, video’s en social posts.
5. Schrijf een pakkende vacaturetekst
Zodra een potentiële kandidaat op jouw vacature komt wil je dat de tekst hem of haar meteen pakt en enthousiasmeert. Hierbij is het belangrijk om concreet en to the point te zijn: maak het niet te lang. Niet zo’n ster in het schrijven van goede teksten? Gebruik diverse copywriting trucs om je op weg te helpen.
Social media recruitment marketing specialist worden?
Wil jij je recruitment-skills op social media naar een nieuwe niveau tillen? Tijdens de training Social Media Recruitment leer je hoe je social media effectief inzet voor de werving en selectie van personeel. Ook leer je hoe je een onderscheidende vacaturetekst schrijft en in de markt zet.