We zien het in de praktijk regelmatig: Google wordt zwaar ingezet om bezoekers naar een site te trekken, maar de site in kwestie is in het geheel niet ingericht om deze bezoekers te converteren naar leads. Helaas is het omgekeerde ook maar al te vaak waar; een prachtige site maar niet gericht op de zoekmachines en dus geen bezoekers.
Vaak wordt er geadverteerd met ’aanbieding‘ of ’scherpste prijs‘ maar is er op de pagina waar men terecht komt geen prijs te vinden. Of een bepaald product wordt aangeprezen maar het product zelf is op de pagina in geen velden of wegen te bekennen.
Net zoals alles in marketing, is het belangrijk dat alle schakels in de ketting op elkaar afgestemd zijn. Doe je dat niet, dan is de kans op kapitaalvernietiging heel groot en de kans op rendement minimaal. Denk dus goed over welke boodschap je wilt uitdragen en zorg er daarna voor dat die boodschap duidelijk in alle stappen aanwezig is.
Kijk vervolgens met ’vreemde ogen‘ naar je website en bedenk wat je als nieuwe bezoeker zou willen zien of lezen. Als laatste maar zeker niet als minste, zijn de conversiepunten; maak van bezoekers nieuwe klanten of in ieder geval leads. Zorg er dus voor dat er voldoende conversiepunten op de website aanwezig zijn. Een website is op dit moment één van de belangrijkste marketingmiddelen die men heeft. Wanneer je die goed inzet, levert deze zijn geld dan ook méér dan op.