Nederlandse bedrijven lopen inkomsten mis vanwege het onvoldoende investeren in e-business door het topmanagement.
Zo blijkt dat bedrijven die op dit gebied een zekere mate van volwassenheid hebben bereikt een hogere omzet genereren. Deze bedrijven onderscheiden zich bovendien door een sterk naar buiten gerichte focus: ze weten niet alleen beter wat klanten beweegt, maar volgen ook hun concurrenten op de voet.
Zo blijkt uit onderzoek van Atos Consulting Trends Institute.
Atos ondervroeg in samenwerking met eFocus het management van Top 500 bedrijven uit verschillende sectoren. De resultaten staan in de tweede E-Business Maturity Benchmark, dat inzicht geeft in de huidige mate van volwassenheid van e-business in Nederland. Ruim 130 topmanagers van uiteenlopende bedrijven werkten aan het onderzoek mee.
Uit de benchmark blijkt dat voor een meerderheid geldt dat de e-business een verantwoordelijkheid is van de marketingafdeling. Veel bedrijven hebben hun e-business echter niet optimaal georganiseerd, terwijl dit een voorwaarde is voor het creëren van nieuwe inkomstenstromen.
Zo blijkt uit het onderzoek dat bedrijven met een volwassen e-businessorganisatie meer online omzet genereren. Deze bedrijven hebben bovendien een hogere klantfocus en kijken beter naar de concurrent. Meer volwassen bedrijven reserveren daarnaast een groter percentage van hun marketingbudget aan online activiteiten. Zo zijn social media bij een meerderheid van deze organisaties integraal onderdeel van de marketingmix.
Weg naar volwassenheid
‘Een goede organisatie van e-business en draagvlak bij de bedrijfstop zijn belangrijke voorwaarden voor zakelijk succes. Uit de benchmark blijkt dat veel bedrijven hierbij nog een lange weg te gaan hebben', zegt Rob Jorg, principal consultant bij Atos Consulting.
Het onderzoek doet een aantal aanbevelingen die bedrijven in hun groei naar volwassenheid kunnen ondersteunen. Want als online een onderdeel is van de bedrijfsstrategie dan is een volwassen e-business-afdeling noodzakelijk. Zo moet de verantwoordelijkheid voor het e-businessbeleid eenduidig worden belegd. Ook is het van belang initiatieven van de concurrentie op de voet te volgen en de behoeften en verwachtingen van klanten in kaart te brengen. Tevredenheidsonderzoeken en een gerichte inzet van social media kunnen de dialoog met klanten versterken.
De whitepaper is te downloaden op de site van Atos Consulting (na achterlaten contactgegevens)