inloggen/aanmelden

Binnen de advertentiebranche is woedend gereageerd op een TNO-rapport. Dit rapport over stelselmatige overtredingen van de cookiewet door websitebezitters zit volgens adverteerders vol met fouten en is niet representatief voor de branche.

Men eist nu een rectificatie van de fouten in het rapport van TNO, dat recent openbaar werd gemaakt door de OPTA. TNO nam in opdracht van de telecomwaakhond de huidige wetgeving over online privacy onder de loep en kwam tot de schokkende conclusie dat het grootste deel van de bezochte websites de huidige wetten overtreedt, al dan niet bewust.

OPTA had om het onderzoek gevraagd vanwege de discussie in de Tweede Kamer over de implementatie van nieuwe regels op het gebied van online privacy en het gebruik van cookies. Volgens TNO heeft nieuwe wetgeving geen zin omdat de huidige regelgeving al niet wordt nageleefd.

Niet representatief

Joris van Heukelom, voorzitter van het International Advertising Bureau (IAB), stelt echter dat het rapport slechts is gebaseerd op de reactie van zeven respondenten en daarom totaal niet representatief is.

"Dit rapport is tendentieus." Volgens DDMA-voorzitter Henry Meijdam is het onbegrijpelijk dat TNO beweert dat de huidige wet eist dat er toestemming moet worden gevraagd voor het plaatsen van cookies. "Het schetst het onterechte beeld dat organisaties nu illegaal bezig zijn."

Er is volgens de branche zowel in de huidige wetgeving als in de Europese richtlijn over ePrivacy niet vermeld dat er vooraf toestemming moet worden gevraagd aan de websitebezoekers voor het plaatsen van een cookie. Dat kan ook helemaal niet volgens hen. "Voorafgaand aan webbezoek is namelijk niet vast te stellen welke site wordt bezocht, laat staan welke cookies worden geplaatst."

Websitebezoekers onwetend

De branche bevestigt wel dat websitebezoekers vaak niets weten over het plaatsen van cookies en de werking daarvan. Daarom is men bezig met zelfregulering en komt de sector met ‘eenduidige informatieverplichtingen', aldus adverteerders en marketeers.

Zo zou in advertenties op websites een icoontje moeten komen dat na het aanklikken ervan verwijst naar een pagina met informatie over Online Behavorial Advertising, hoe je kunt zien welke cookies zijn geïnstalleerd en hoe deze uit te schakelen zijn.

 

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.