Heb jij al een innovatiestrategie voor 2020? Misschien ben je er nog niet mee bezig. Toch is het goed om na te denken over de richting waarin je wilt vernieuwen. Daarmee zorg je namelijk dat je in de markt relevant blijft. Volgend jaar, en daarna.
Wat is innovatie echt?
Innovatie is een breed begrip, dat vaak gebruikt wordt - soms ook onterecht. Maar wat is het nou echt? In ieder geval gaat het om vernieuwing, vaak binnen de context van een organisatie. Van bijvoorbeeld een product, dienst, intern proces of businessmodel. Sneller pakketten kunnen afleveren, minder CO2 uitstoten, de klachtenafhandeling verkorten, een nieuwe productlijn ontwerpen: het zijn allemaal voorbeelden van innovatie.
Innovatieprojecten komen pas goed van de grond als je de juiste mensen in huis hebt: professionals met een innovatiemindset en managers met budget en lef om te experimenteren. Succesvolle bedrijven hebben innovatie niet alleen hoog op de strategische agenda staan. Ze doen er echt wat mee. Internationaal zijn dit techbedrijven zoals Apple, Google en Amazon. In Nederland moet je denken aan Bol, Coolblue en ING.
Omgaan met onvoorspelbaarheid
Als manager weet je het liefst zo zeker mogelijk of een investering geld oplevert. Een business case helpt je bij je besluit. Maar deze business case heeft voor innovatie, zeker in het begin, weinig waarde. Je weet namelijk niet precies:
- wat je gaat ontwikkelen
- wat het gaat kosten
- wat het oplevert
Innovatiestrategie als basis
Dit betekent dat je meer vanuit een visie en strategie je vernieuwing moet aansturen. Anders sterft een innovatieprogramma bij de eerste mislukking een eenzame dood. Dus gebruik je een portfolio van experimenten. Sommige blijken succesvol (voor de business, want een experiment slaagt altijd), veel niet. Een breedgedragen Innovatiestrategie geeft je een goede basis als je serieus aan de slag wilt..
Innovatie is strategie
‘Ik vind dat innovatie altijd een strategische keuze moet zijn,’ zegt Joey Gonesh, oprichter van innovatiebureau Friday Out Of The Box en trainer bij Competence Factory. ‘Doelen stellen, daar begint het mee. Maak mensen en geld vrij. En kies een innovatiemethode zoals Design Thinking. Zorg dan dat je de juiste partners aanhaakt. Innoveren doe je niet meer alleen in je zolderkamertje’. Onthoud: stel je je eigen businessmodel niet ter discussie, dan doet een concurrent dat voor je.’
Aan de slag met innovatie
Tijdens de tweedaagse training Innovatiestrategie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren. Jezelf specialiseren als Innovator van strategie tot uitvoer? Volg dan onze populaire opleiding tot Innovation Manager.