Instagram de wereld van #fitgirls en #influencers? Zeker niet! Inmiddels heeft Instagram alleen in Nederland al meer dan 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers, en meer dan 70% van de bedrijven heeft inmiddels een Instagram account. Ook met jouw bedrijf kun je Instagram inzetten voor het vergroten van je bereik, genereren van naamsbekendheid of voor het tonen van jouw portfolio. Maar hoe zet jij jouw Instagram strategie zo in dat het naadloos aansluit op je marketing en branding?
Wat is jouw Instagram strategie?
Nog helemaal nieuw op Instagram of wil je een duidelijkere Instagram strategie neerzetten? Zorg ervoor dat je heel goed weet wat het doel van jouw account is. Je kunt Instagram voor zeer diverse doeleinden inzetten, maar zonder duidelijk doel is het lastig om jouw strategie te bepalen. Denk bijvoorbeeld aan een van de volgende doelstellingen:
- Met mijn Instagram wil ik mensen inspireren over mijn product of dienst.
- Met mijn Instagram wil ik mijn producten verkopen.
- Met mijn Instagram wil ik mensen mijn persoonlijkheid laten zien zodat ze mij beter leren kennen.
- Met mijn Instagram wil ik mensen tips geven en kennis delen.
- Etc.
Instagram is een perfecte manier om jouw bedrijf te laten groeien, maar alleen als jij een duidelijke doelstelling hebt geformuleerd. Is jouw Instagram strategie duidelijk?
Kijk ook eens naar de training Instagram en Insta-stories.
Waarom niet alles?
Je hebt het wellicht al eens gehoord: wanneer je alles doet, doe je eigenlijk niets. Heb je 1 of 2 doelstellingen dan heb jij duidelijk voor ogen waar je naartoe werkt. Heb jij 5 of 6 doelstellingen, dan is het al lastiger. Focus is dus belangrijk, zodat je altijd voor ogen hebt wat jouw doel is met het Instagram platform. Op die manier wordt ook het plannen van de content gemakkelijker en concreter.
Gebruik thema’s in je Instagram strategie
Lijkt het soms alsof andere personen of bedrijven alles online zetten en te pas en te onpas verhalen delen op social media? Meestal is dit niet het geval en zit er wel degelijk een gedegen gedachtegang achter. Als je goed oplet kun je zien dat dezelfde onderwerpen met regelmaat terugkomen. Die onderwerpen zijn vooraf vastgesteld, door te werken met thema’s. Wanneer je vooraf een aantal thema’s vaststelt voorkom je dat je ad hoc moet bedenken wat je vandaag weer op Instagram moet zetten. Met 4 tot 5 verschillende thema’s (die hangen onder jouw doelstelling) heb je enerzijds voldoende afwisseling, maar anderzijds ook een goede continuïteit in jouw posts. Mensen weten waarvoor ze op je Instagram kunnen kijken en wat ze aan je hebben. Daarnaast kun je ook vaste tijden aanhouden voor bepaalde thema’s. Deze voorspelbaarheid zorgt voor meer betrokkenheid van jouw volgers. Bijvoorbeeld, elke woensdag krijg ik een tip over X en elke vrijdag staat er een nieuwe blog klaar. Hierdoor houd je de aandacht van jouw volger vast en weet je ze keer op keer naar jouw Instagram feed of website te krijgen.
Huisstijl doorvoeren in je strategie
Als bedrijf heb jij jouw branding helemaal klaar en het staat als een huis, maar naast het voeren van je huisstijl op je website en visitekaartje is het belangrijk om deze huisstijl door te voeren op je social media. Wat zijn jouw themakleuren? Welk lettertype gebruik je en vooral ook, hoe is de stijl te omschrijven? Romantisch, stoer, strak, minimalistisch? Je Instagram feed kun je zien als je digitale etalage. Je volgers bepalen vaak met één blik op je feed of jouw merk hen aanspreekt of niet. Zorg er dus voor dat je feed uitstraalt waar je voor staat, zodat je volgers zich snel kunnen identificeren met jouw merk. Naast foto’s kunnen quotes, illustraties en video’s het beeld compleet maken. Illustraties en quotes zorgen er daarnaast voor dat jouw feed meer rust uitstraalt en is dit een goede mogelijkheid om jouw huisstijl kleuren in de feed te verwerken.
Een aantal voorbeelden van een duidelijke branding op de feed vind je bijvoorbeeld op de volgende accounts:
- Wandergarden is een merk dat sierraden en kleding verkoopt voor reisliefhebbers. Je ziet direct in de feed wat er verkocht wordt, maar ook wordt er een duidelijke sfeer neergezet.
- Yoghurt Barn is natuurlijk bekend vanwege de lekkere yoghurts die ze verkopen. En juist door hun Instagram feed wordt dit beeld versterkt. De foto’s zien er aantrekkelijk uit zodat je direct trek krijgt in een lekkere yoghurt.
- Sonos heeft ook een duidelijk beeld op hun Instagram. Hoewel het niet direct dezelfde soort posts zijn komt het bruine hout regelmatig terug. Juist kleine details in de afbeeldingen zorgen voor een visuele eenheid.
Posts inplannen
Zoals je voor andere takken van je bedrijf vooruit plant, doe je dit ook voor je Instagram posts. Je kunt hiervoor verschillende tools gebruiken, zoals Later, Planoly of Unum. Naast het feit dat je vooraf alle posts kunt plannen, zie je ook hoe de posts er naast elkaar uit zien. Zo zorg je ervoor dat het volledige visuele plaatje past bij jouw Instagram strategie.
Instagram templates en filters
Zoals je al hebt gelezen is er een heel groot verschil tussen zomaar wat posten en jouw content strategisch inzetten. Wanneer je serieus met je Instagram strategie aan de slag gaat is het belangrijk om te kijken hoe jij jouw content presenteert. De herkenbaarheid van jouw bedrijf wordt versterkt door het gebruik van Instagram templates. Een template met jouw kleuren, logo of herkenbare icons zorgt voor deze extra herkenning. Koppel het template aan bepaalde thema’s zoals:
- Tips hebben template A
- Quotes hebben template
Wanneer jouw volgers door hun feed scrollen wil je dat jouw post opvalt en herkenbaar is. Deze templates zorgen daarvoor. Daarnaast zorgen ze ervoor dat jouw feed er nog meer uitziet als jouw online etalage. Denk als laatste ook aan het gebruik van eenzelfde bewerking van de foto’s. Dit kun je doen door het gebruik van een vooraf ingestelde filter. Dezelfde bewerking van foto’s geeft een bepaalde sfeer mee en versterkt jouw merkbeeld.
Instagram stories
Naast je posts wordt er ook zeer veel gekeken naar Instagram Stories. Wereldwijd wordt er dagelijks door 300 miljoen mensen gekeken naar deze korte verhalen. De strategie die je opstelt en vervolgens toepast is dus niet alleen belangrijk voor jouw posts, maar zeker ook voor de stories die je maakt. Jouw doel is natuurlijk dat jouw stories zo veel mogelijk worden bekeken. Ook hier is timing en planning heel belangrijk. Post je alles in 1 keer, of verdeel je het over de dag? Wanneer je jouw stories verdeelt over de dag kom jij regelmatig vooraan te staan in het lijstje met Instagram stories, zodat je volgers steeds weer jouw content te zien krijgen en dus ook steeds meer bekend raken met jouw bedrijf.
Al met al biedt Instagram ontzettend veel kansen voor jouw merk. Zeker wanneer je met een duidelijke doelstelling en strategie aan de slag gaat. Zorg voor een herkenbare stijl in jouw templates en bewerking zodat mensen zich kunnen identificeren met jouw merk. Deel met regelmaat en vergeet daarbij ook zeker niet het gebruik van Instagram Stories!
Meer leren over social media marketing? Wij hebben een uitgebreid aanbod aan social media trainingen. Onze ervaren trainers helpen je graag bij het vergroten van jouw online succes. Meld je snel aan!