Je weet dat zakelijk bloggen een heleboel kan opleveren, maar je medewerkers aan het bloggen krijgen… dat is een lastig verhaal. Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige. We zien het vaak: medewerkers hebben er geen zin in, weten niet waarover ze moeten schrijven, ze hebben het te druk of vergeten het gewoonweg. In het begin wil het meestal nog wel lukken, maar na een tijdje verdwijnt de blogspirit en komen er soms maandenlang geen blogs online. Wil jij serieus met zakelijk bloggen aan de slag? Met deze tips wordt het een succes!
Gebruik een contentkalender
Wil je echt impact maken met je blogs? Zorg dan voor consistentie. Of dat nou 1 blog per week of per maand is, dat maakt niet uit. Als er maar regelmatig iets online komt. De beste manier om dat te realiseren is door gebruik te maken van een contentkalender. Hierin plan je de blogs in en geef je de verantwoordelijke aan. Degene die de blog gaat schrijven krijgt een duidelijke deadline, waardoor het niet eindeloos vooruit geschoven kan worden.
Laat medewerkers zelf het onderwerp bepalen
Wil je dat je medewerkers hun blog met plezier schrijven? Leg ze dan absoluut geen onderwerp op waar ze niet 100% achterstaan. Natuurlijk kun je wel wat structuur aanbrengen in de onderwerpen die geplaatst worden. Dat kun je doen door thema’s vast te leggen, waarbinnen ze zelf een onderwerp kunnen kiezen. Niet alleen zorgt dit voor meer schrijfplezier, als de medewerker enthousiast is over een onderwerp zal daar ook een veel beter artikel uit voort komen.
Maak het makkelijk
Schrijven is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige mensen blijven maar tegen dat artikel aanhikken en weten gewoonweg niet waar ze moeten beginnen. Maar het ze daarom zo makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld door al wat mogelijke onderwerpen op een rijtje te zetten of door ze wat handige blogtips te geven. Lukt het echt niet? Laat dan iemand die wel makkelijk schrijft een interview afnemen en het artikel uitschrijven. Zo kan de medewerker wel zijn of haar kennis delen, maar hoeft er niet geschreven te worden.
Plan er tijd voor in
Veel werkgevers verwachten dat een blog even tussendoor of in privétijd geschreven kan worden. De ervaring leert dat er dan weerstand ontstaat of dat het schrijven van de blog uitgesteld blijft worden. Een blog schrijven is gewoon werk. Het kost tijd, moeite én het levert het bedrijf iets op. Geef je medewerkers er dus ruimte voor in hun planning. Je zult zien dat ze er dan veel serieuzer mee omgaan. Afhankelijk van de diepgang en de lengte van een blog zouden wij hier 4 tot 8 uur voor rekenen.
Stel een eindredacteur aan
Om de kwaliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat alles op tijd online komt is het handig als er één iemand verantwoordelijk is voor de blog. Een soort eindredacteur dus. Kies hiervoor iemand die goed kan schrijven, zoals een contentmarketeer of tekstschrijver. Deze eindredacteur krijgt alle blogs eerst binnen en geeft feedback. Nadat de feedback is verwerkt kan de eindredacteur taalfouten uit het artikel halen, de opbouw verbeteren en zinnen beter lopend maken. Het is altijd fijn als de schrijver van het artikel daarna nog even kan kijken of de essentie van zijn of haar verhaal nog overeind staat.
Deel de resultaten
Bloggen is een perfecte manier om je personal brand te versterken. Veel mensen vinden het leuk als ze een blog hebben geschreven die vaak gelezen en gedeeld is. Deel daarom ook de resultaten van het artikel. Dan weet de schrijver van het artikel waarvoor hij of zij zo hard heeft gewerkt.
Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor één van onze trainingen op het gebied van content!