Van de MKB-bedrijven die externe partijen inschakelen voor innovatie huurt 30 procent een zzp-er in. Daarmee blijken zzp-ers een belangrijke speler als het aankomt op innovatie binnen het midden- en kleinbedrijf.
Ruim 60.000 bedrijven schakelen voor hun innovatieprojecten zelfstandigen zonder personeel in. Het inhuren van zzp-ers gebeurt zelfs vaker dan het inschakelen van kennisinstellingen. Dat blijkt uit het rapport ‘Smering voor de nering' dat adviesbureau EIM heeft opgesteld.
Snelle kennisverspreiding
In de dienstverlenende sector en de bouwsector zijn relatief veel zzp-ers actief. Zij blijken in die sectoren ook vaker te worden ingehuurd bij innovatieprocessen, meer dan bijvoorbeeld in de sectoren handel, de horeca en het transport.
Ook is het innoverende karakter van MKB-bedrijven belangrijk. Hoe actiever en systematischer de innovatie, hoe vaker zzp-ers worden ingezet. Dit hangt samen met de specialisatie, een gunstige prijs-kwaliteitverhouding en de snelle kennisverspreiding van zzp-ers.
Hoge kosten
14 procent van de bedrijven die zonder hulp van zzp-ers innovaties doorvoert, heeft wel overwogen ze in te schakelen maar het vanwege de te hoge kosten achterwege gelaten. Een andere reden om geen zzp-er in te huren, is dat men het niet in verhouding vindt staan tot de schaal van de innovatietrajecten.