Nu digitaal het nieuwe normaal is, weten we in ieder geval één ding zeker: online marketeers zullen de komende jaren zeker niet om werk verlegen zitten. Wil jij je in het vak verdiepen? Dan kun je ervoor kiezen om als allround expert aan de slag te gaan, bijvoorbeeld bij een kleiner bedrijf. Of je specialiseert je in een specifiek onderwerp. We vertellen je er alles over.

Liever als whitepaper in pdf ontvangen? Dat kan! 

Whitepaper downloaden

Verschillende beroepen:

  • Advertising specialist
  • Performance marketeer
  • E-commerce manager
  • Growth hacker
  • Content marketeer
  • Social media marketeer
  • B2B (business-to-business) marketeer

 

Bij wat voor soort bedrijf ga je werken?

Als je straks graag bij een grote organisatie aan boord stapt, is het slim om je te specialiseren in een klein onderdeel van online marketing. Bij kleinere bedrijven word je juist sneller ingezet voor het complete plaatje. Vaak wordt er dan ook meer van je gevraagd, maar je kunt waarschijnlijk wel meer impact maken. Daarnaast is het belangrijk om te bedenken in welke markt je wilt gaan werken.

 

De kans op een goede baan is groot

We zeiden het al: business is booming. In Nederland zijn er op dit moment zeven keer meer vacatures dan (geschikte) online marketeers. De Online Beroepengids classificeert de baankans voor online marketeers dan ook als ‘zeer goed’.

 

Wat is online marketing en wat moet je kunnen?

Kort gezegd: online marketing is producten of diensten promoten via digitale kanalen. Hierbij houden online marketeers altijd de commerciële doelstellingen van het bedrijf in hun achterhoofd, en zijn ze constant op zoek naar creatieve manieren om met klanten te communiceren. Als online marketeer stel je een marketingstrategie op die deze communicatie in kaart brengt. De drie belangrijkste elementen van een goede online marketingstrategie zijn:

  1. een duidelijke doelstelling
  2. een concrete doelgroep
  3. een heldere boodschap

 

1. Een duidelijke doelstelling

Een goede online marketingstrategie begint bij het formuleren van duidelijke doelstellingen. Sla je deze stap over, dan weet je niet wat je wilt bereiken en dus ook niet wanneer je het bereikt hébt. Je doelstellingen kunnen ontstaan vanuit een probleem, zoals lage naamsbekendheid van een bedrijf of product. Of een nieuwe concurrent die flink aan de weg timmert.

De primaire doelstelling van een online marketingstrategie sluit vaak aan op de commerciële doelstellingen van het bedrijf. Bijvoorbeeld:

  • nieuwe klanten aantrekken
  • merkbekendheid vergroten
  • klantretentie optimaliseren

Voor elk van die primaire doelstellingen stel je vervolgens secundaire doelstellingen op (die het liefst ook nog eens SMART zijn). Stel dat de strategie is bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken, dan zouden de secundaire doelstellingen er als volgt uit kunnen zien:

  • 12% groei van het aantal klanten in het komende kwartaal
  • stijging van de omzet met 5% per maand

Gaan we nog een laag dieper, dan vind je daar de KPI’s: de Key Performance Indicators. Deze meten het succes van je inspanningen. Bijvoorbeeld:

  • 25% groei van het aantal leads
  • het aantal gedownloade ebooks of whitepapers per periode
  • conversieratio van formulieren op je site

 

2. Een concrete doelgroep

Zodra je doelstellingen op papier staan, is het tijd om te kijken naar de doelgroep waarmee je communiceert. Vraag jezelf af: wie wil je precies bereiken, en hoe bereik je deze mensen? Handige hulpmiddelen hierbij zijn buyer persona’s en de customer journey

 

Buyer persona's

Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldklant, die (een gedeelte van) jouw doelgroep vertegenwoordigt. Dit gaat dus dieper dan een algemene beschrijving van je doelgroep.

Een buyer persona helpt om je beter in te leven in je klanten. Je begrijpt wat ze motiveert, waar ze wakker van liggen, en vooral: hoe ze kopen. Met deze informatie kun je succesvoller leads genereren en deals binnenhalen.

 

De customer journey

De customer journey is de ‘reis’ die een klant aflegt om over te gaan tot de aankoop van een product of dienst – van het allereerste contact tot aan de uiteindelijke betaling. Deze reis wordt in kaart gebracht in een customer journey map. Handig, want zo kun je bedrijfsprocessen bekijken door de ogen van de klant. Het resultaat laat zien op welke plekken de klantbeleving verbeterd kan worden.

Bron: https://www.stratusinteractive.com

 

3. Een heldere boodschap

Pas als je helder kunt overbrengen wat de toegevoegde waarden of unique selling points (USP’s) van jouw product of dienst zijn, kun je de doelgroep overtuigen. Zorg daarom dat je boodschap:

de juiste tone of voice heeft, die overeenkomt met hoe jouw doelgroep communiceert
consistent is over alle verschillende kanalen
een duidelijke call to action (CTA) heeft. Vraag jezelf altijd af: welke actie wil ik dat de (potentiële) klant onderneemt na het zien van mijn boodschap?

 

De skills van een online marketeer

Kies je voor een carrière als allround online marketeer? Dan is het belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de verschillende aspecten van het vakgebied. Dit wordt ook wel ‘T-shaped marketing’ genoemd. Daarnaast heb je nog een paar andere skills nodig:

  • Je bent analytisch sterk, resultaatgericht en niet bang voor data.
  • Ideeën kun je duidelijk communiceren en presenteren.
  • Je bent goed in project- en stakeholder management.
  • Marketingbudgetten en -planningen bewaken gaat je makkelijk af.
  • En above all: je bent nieuwsgierig en wilt blijven leren.

Bron: https://marcyuan.com/t-shapedskills/

 

Wat voor specialist kun je worden?

Misschien is een baan als allround marketeer niets voor jou, en word je liever expert op één aspect van het vak. We vertellen je op welke onderwerpen je je dan zou kunnen storten. 

 

Content marketeer

Een content makerteer maakt – tromgeroffel – content. Denk aan SEO-blogs, maandelijkse nieuwsbrieven, social posts of whitepapers. Een goede content marketeer is creatief, houdt van produceren en kan goed omgaan met strakke deadlines. 

 

Growth hacker

Een growth hacker (ook wel growth marketeer) onderzoekt systematisch nieuwe groeikansen, ongeacht de fase van de customer journey. Dus: van de naamsbekendheid vergroten tot het eindproduct optimaliseren. Een goede growth hacker werkt op basis van data en heeft (basis)kennis van technische skills, zoals programmeren, tooling en automatisering.

 

Social media marketeer

Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en andere sociale media lenen zich er bij uitstek voor om de naamsbekendheid te vergroten, een loyale community op te bouwen of meer websitebezoekers te trekken. Een goede social media marketeer blijft op de hoogte van de laatste trends, heeft een scherpe pen en houdt ervan om creatieve campagnes te verzinnen. Door middel van betaalde en niet-betaalde campagnes weet je als social media marketeer nieuwe leads binnen te halen.

 

SEO-specialist

Een SEO-specialist (search engine optimization) zorgt ervoor dat websites en landingspagina’s in zoekmachines zo vindbaar mogelijk zijn, met als doel om het organische bezoekersverkeer en het aantal conversies te verhogen. Een goede SEO-specialist is zowel analytisch als tekstueel sterk.

 

SEA-specialist

Een SEA-specialist (search engine advertising) zorgt er net als een SEO-specialist voor dat websites en landingspagina’s zo goed mogelijk scoren in de resultaten van zoekmachines, maar dan via betaalde advertenties. Een goede SEA-specialist zet Google Ads-campagnes op en blijft deze continu verbeteren op basis van nieuwe data die binnenkomt.

 

Samenvatting

Dus jij wilt online marketeer worden. Waar begin je?

 

Wat vind jij interessant?

Begin met de vraag welk gebied jouw interesse heeft. Wil je de contentkant op, of ligt je hart misschien meer bij data? Vraag jezelf ook af bij wat voor soort bedrijf je zou willen werken. Bij een grote organisatie krijg je waarschijnlijk een rol als specialist, een kleiner bedrijf heeft vaak behoefte aan een allround expert. Dan is het dus nodig om van meerdere aspecten kennis te hebben. 

 

Kennis verzamelen

Als je weet welke kant je op wilt, is het belangrijk om de juiste skills aan te leren. Op deze manier kun je je keuzes straks goed kunnen onderbouwen bij je werk- of opdrachtgever. Je kunt zelf aan de slag door online informatie op te zoeken, maar er zijn ook veel goede trainingen en opleidingen die je op weg kunnen helpen. 

 

Leren door te doen

Maar het belangrijkste is: ga aan de slag! Ervaring is de beste leermeester. Door meters te maken, ontdek je vanzelf welke strategieën aanslaan bij welke doelgroep. Dat betekent dat het steeds makkelijker wordt om in de huid van je doelgroep te kruipen en je op een gegeven moment moeiteloos op kopers kunt inspelen. Die lessen neem je de rest van je loopbaan met je mee.

 

Over Competence Factory

Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future jobs. In 1990 waren we de eerste met internettrainingen en nieuwe media-opleidingen. Anno 2021 zijn we nog steeds trendsetter met opleidingen in design thinking, online marketing, webdesign en UX. Hiermee werkt Competence Factory aan de skills die er morgen van professionals worden gevraagd.

Bekijk alle online marketing trainingen en opleidingen op de website of neem contact met ons op voor gratis opleidingsadvies.

 

Download de brochure

En maak een nieuwe stap in je loopbaan. We sturen de brochure naar je e-mailadres!

Bedankt!

Je ontvangt een definitieve bevestiging van je aanvraag per mail.

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen en events

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten