Ontwikkel jezelf tot online marketing strateeg
Wat is het geheim van een sterke online marketingstrategie? Voor welke SEO-trucs krijg je tegenwoordig ‘strafpunten’ van Google? En hoe kan big data analyse je conversie verhogen? Als online marketing strateeg buig je je over dit soort vragen. De antwoorden liggen in verschillende vakgebieden, werkwijzen en technologieën, maar het is in ieder geval van belang dat je constant up-to-date blijft van de laatste trends en ontwikkelingen in de vakgebieden.
Hoe word je online marketing strateeg?
Digitaal is het nieuwe normaal, en één ding weten we zeker: online marketeers zullen de komende jaren niet om werk verlegen zitten. Je kunt je als marketeer bezig houden met de uitvoer of de strategie induiken: dan word je online marketing strateeg. Het is belangrijk dat je goed op de hoogte blijft van de verschillende aspecten van het vakgebied en dat je de volgende skills beheerst:
- Je bent analytisch sterk, resultaatgericht en niet bang voor data.
- Je kunt ideeën duidelijk communiceren en presenteren.
- Je bent goed in project- en stakeholdermanagement.
- Marketingbudgetten en -planningen bewaken gaat je makkelijk af.
- En above all: je bent nieuwsgierig en wilt blijven leren.
Whitepaper Online marketeer worden, waar begin je?
Aan de slag met data driven marketing
Jij schrikt als online marketing strateeg niet af voor big data analyse. Data driven marketing zit in je bloed! Je werkt op basis van harde feiten, brengt data uit verschillende bronnen bij elkaar en doet een big data analyse. Met deze data driven analytics kun jij bouwen aan een stevig onderbouwd marketingplan, waarin je de doelen haarscherp in beeld brengt. Data driven marketing levert meer leads, conversie en trouwe klanten op.
Ben je een ‘traditionele’ marketeer en gewend aan een meer intuïtieve manier van werken? Dan vind je het misschien best lastig om naar data driven marketing om te schakelen. Gelukkig zijn er allerlei trainingen en opleidingen die je hierbij kunnen helpen.
Webinar Data driven aan de slag met marketing automation
Word social media advertising specialist
Een social media advertising specialist adverteert op social mediakanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Het is een dankbare besteding van je budget omdat het oneindige targetmogelijkheden biedt, waaronder leeftijd, woonplaats en interesses van jouw doelgroep. Ook schroeft een social media advertising specialist met retargeting je conversiepercentage omhoog. Daarbij is social advertising inzetbaar in elke fase van de customer journey. Kortom: adverteren via social media is ontzettend interessant.
Wel belangrijk om, vóór je begint met social advertising, je social kanalen helemaal op orde te hebben en hier ook actief mee bezig te zijn. Door een ijzersterke social media strategie te bepalen, zorg je dat je je kanalen doelgericht inzet. Een social media strategie bepalen doe je zo:
- Je bepaalt welke platforms populair zijn bij je doelgroep, zodat je weet welke kanalen voor jou het effectiefst zijn.
- Je onderzoekt welke informatiebehoefte je doelgroep heeft, en hoe je je publiek gaat benaderen: ontwikkel je wel of geen format, kies je voor video’s, foto’s, blogs, infographics, of alle vier?
- Je beslist hoe je je merk via social media gaat laden.
Webinar Meer resultaat uit je social advertising
Kom alles te weten over SEO en SEA marketing
Hoger komen in Google? Dat kan op twee manieren: via SEO en SEA marketing. Met search engine optimisation (SEO) zorg je dat je organische (niet betaalde) zoekresultaten in Google verbeteren. Dat doe je door middel van relevante en kwalitatieve content, een aandeel in backlinks en een goed ingerichte website. Doordat de algoritmes van Google regelmatig veranderen, is het nodig om zoekopdrachten te blijven testen en optimaliseren.
Met search engine advertising (SEA) zorg je dat je betaald bovenaan in Google komt. Je gaat aan de slag met gerichte advertentiecampagnes om bedrijven te helpen groeien. Dit doe je in Google Ads. Je adverteert op zoekwoorden en/of via displays, zodat potentiële klanten in aanraking komen met een merk. Je kunt ook specifiek een gewenste doelgroep targeten.
Whitepaper Google-expert worden, waar begin je?
Volg een opleiding of training met subsidie van de overheid!
Met het STAP-budget kun je ieder jaar een bedrag tot 1.000 euro krijgen om jezelf te ontwikkelen.
Alles over het STAP-budgetOver Competence Factory
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. In 1991 waren we de eerste met internettrainingen en opleidingen in nieuwe media. En nog steeds zetten we de trend, met vooruitstrevende opleidingen in de vakgebieden van de toekomst. Ook zorgen we dat jouw ontwikkeling na je training niet ophoudt: voor én na de lessen staan we voor je klaar. Zien we je gauw?
Bekijk de video