Social media-expert worden, waar begin je?
Eerst kon je social media-marketing er naast je gewone werk ‘nog wel bij doen’. Maar inmiddels gaat het er in dit werkveld stukken professioneler aan toe. Veel merken en organisaties hebben zelfs gespecialiseerde social media-experts in dienst. Heb je affiniteit met social media? Dan kun je jezelf ontwikkelen tot specialist. We vertellen je er alles over.
Liever als whitepaper in pdf ontvangen? Dat kan!
Mogelijke rollen
Social mediastrateeg
Een strateeg zet de grote lijnen uit en zorgt voor afstemming met andere werkgebieden. Je bepaalt onder andere de doelstellingen, doelgroepen en stijlelementen waaraan social media-campagnes moeten voldoen.
Social Mediamanager
Als social media manager ben je verantwoordelijk voor het maken en plaatsen van content op social media, al dan niet via betaalde campagnes. Je reageert op vragen en opmerkingen en houdt de cijfers in de gaten. Hoe scoort je campagne?
Community Manager
Als community manager ben je het gezicht van jouw merk of organisatie op social media en andere platforms. Luisteren naar wat mensen over je bedrijf te zeggen hebben, is een van je belangrijkste taken.
Webcare-specialist
Ben je webcarespecialist, dan bied je klantondersteuning via de online kanalen die jouw organisatie of merk gebruikt. Daarvoor heb je sterke communicatieve vaardigheden nodig, en kennis van verschillende platforms en tools.
Werkgebied en organisatie
Als social media-expert kun je op allerlei plekken aan de slag: bij bedrijven en organisaties zelf, maar ook bij online marketingbureaus die andere bedrijven helpen. Ga je bij een kleinere organisatie werken, dan heb je vaak meer verantwoordelijkheden dan alleen social media. Maar ook dan heb je flinke inhoudelijke vakkennis nodig om je werk goed te kunnen doen. In werkvelden als recruitment en sales worden social media steeds belangrijker. Dus ook daar is de vraag naar specialisten groot.
Wat zijn social media en hoe worden ze gebruikt?
Je weet vast wel wat er met ‘social media’ wordt bedoeld. Toch valt het niet mee om er een goede definitie van te geven. Want hoort WhatsApp er nou wel of niet bij? In ieder geval zijn ‘social media’ online platforms die voor een groot deel door gebruikers zelf worden gevuld, en waarop die gebruikers interactie en discussies met elkaar hebben. Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn al jaren de bekendste platforms, maar er verschijnen regelmatig nieuwe sterren aan het firmament. Denk aan TikTok en Clubhouse.
Gebruik in Nederland
Vorig jaar zei Mark Rutte nog dat social media ‘over hun hype heen zijn’, maar dat is niet te zien in de cijfers. Volgens onderzoek van Newcom gebruiken 13,7 miljoen Nederlanders social media (inclusief WhatsApp). Gemiddeld zijn we daar met z’n allen dik anderhalf uur per dag druk mee.
Facebook is met meer dan 10 miljoen gebruikers nog steeds het populairste platform in Nederland, op WhatsApp na. Wat wel opvalt: de helft van de jongeren heeft geen Facebook-account meer.
De bekendste platforms zijn stabiel of groeien nog maar een klein beetje. Zo blijft Instagram na jaren van snelle groei nu steken op 6 miljoen gebruikers. Nieuwkomers maken nog wel een groei-explosie door. Zo kreeg TikTok er vorig jaar in Nederland een miljoen gebruikers bij. Ook de newest kid on the block, Clubhouse, is aardig op weg om heel groot te worden.
Je zou kunnen zeggen dat social media volwassen zijn geworden; ze waaien echt niet meer over. Geen wonder dus dat merken, bedrijven en organisaties ze omarmen. Daar hebben ze allerlei goede redenen voor:
Zakelijk gebruik
Je kunt social media inzetten om uiteenlopende businessdoelen te halen. In het boek ‘Zakelijke doelen bereiken met social media’ van Marco Frijlink en Wilco Verdoold, staat een handig lijstje:
- Naamsbekendheid vergroten
- Leads genereren
- Klanten behouden
- Klantenservice verbeteren
- Reputatie verbeteren
- Beïnvloeders betrekken
- Risico’s beheersen
- Medewerkers werven
- Medewerkers betrekken
- Productiviteit verhogen
- Innovatie/ontwikkeling vergroten
- Marktinzicht vergroten
Advertising
Inmiddels heeft ook de verkoop van producten en diensten via social media een grote vlucht genomen. Dat heeft verschillende oorzaken. Om te beginnen bouwen veel platforms hun advertentiemogelijkheden steeds verder uit. Daarnaast ondersteunen Facebook en Instagram de aanmaak van shops steeds enthousiaster. En het is mogelijk om een bestaande webshop in je social media-accounts te integreren. Zo zorg je dat klanten via social media bij je kunnen afrekenen, zonder dat ze het platform hoeven te verlaten.
Publieke sector
Ook in de publieke sector zijn social media steeds belangrijker geworden. Hier ligt de focus vaak op communicatie met de burger:
- Weten wat er leeft (“omgevingsanalyse”)
- Informatie en voorlichtingscampagnes
- Klantenondersteuning
- Dialoog en participatie
Trends
Elk jaar komen er een hoop lijstjes met social media-trends voorbij. Veel ‘trends’ waaien snel over, maar er zijn ook blijvertjes.
Verreweg de belangrijkste: authenticiteit. Mensen hebben wel een beetje genoeg van gladde branding en oppervlakkige marketing. Ze willen echte verhalen en maatschappelijke betrokkenheid zien. Kortom: dialoog in plaats van zendcontent. Voor merken en organisaties die gewend zijn om op de ‘oude’ manier te communiceren, liggen hier flinke uitdagingen.
Een tweede blijvende trend is dat social media platforms steeds meer op elkaar gaan lijken. Denk aan stories. Die zijn ooit bedacht door de mensen van SnapChat, maar inmiddels kun je ze ook op bijna alle andere platforms gebruiken. Met live video is het eigenlijk niet anders.
De skills van een social media-expert
Binnen social media kun je je in verschillende richtingen specialiseren, bijvoorbeeld in webcare, advertising of recruitment. Maar je kunt ook allrounder worden. In dat laatste geval moet je een (flink) aantal van deze skills onder de knie hebben:
- Social mediastrategie
- Online storytelling
- Schrijven voor social media
- Instagram en Insta-stories
- Social media recruitment
- Betaald adverteren op social media
- Visuele contentcreatie
Social mediastrategie
Een strategie is een plan voor de langere termijn. Het dwingt je om na te denken over belangrijke vragen als:
- Welk verhaal willen we als merk of organisatie vertellen?
- Wat doen onze concurrenten?
- Welke doelen willen we bereiken?
- Welke doelgroepen?
- Welke platforms kunnen we het beste gebruiken?
- Wat voor content gaan we maken?
- Wanneer is het een succes en hoe meten we dat?
Veel merken en organisaties beginnen met social media zonder hierover na te denken. Zonde, want alles gaat beter met een plan! Als social media-expert ben je in staat om een gedegen social mediastrategie op te stellen.
Online storytelling
Social media gebruiken zonder dat je iets te vertellen hebt, is eigenlijk onzin. Mensen zitten niet te wachten op afgezaagde standaardcontent, ze gaan voor boeiende verhalen. Die worden beter onthouden, maken emoties los en laten zien waar je als merk of organisatie voor staat. Als social media-expert moet je die verhalen niet alleen weten te vinden, maar je moet ze ook kunnen vertalen naar online content.
Schrijven voor social media
Updates, posts, berichten – hoe je ze ook noemt, het zijn de bouwstenen van je verhaal op social media. Als social media-expert moet je weten hoe je met (zeer) korte tekstjes reacties uitlokt of mensen laat doorklikken naar een blog of landingspagina. Dat laatste is ook super relevant bij betaald adverteren. Verder weet je hoe je tekst en beeld het beste combineert, want ‘text only’-berichten komen tegenwoordig bijna niet meer voor.
Visuele contentcreatie
Om visuele content te maken, zoals video’s, werk je als social media-expert meestal samen met specialisten. Maar het is handig om er ook zelf mee uit de voeten te kunnen. Gelukkig zijn er relatief eenvoudige tools beschikbaar waarmee je snel beeld, geluid en video maakt. Denk aan Canva en Adobe Spark.
Instagram en Insta-stories
Is je doelgroep jonger dan 40, dan kun je eigenlijk niet om Instagram heen. Het is alleen geen makkelijk platform. Relevante volgers krijgen en interactie uitlokken is vaak best lastig. Bovendien is boeiende visuele content maken een vak op zich. Dat geldt dus ook voor stories en story-ads. Merken en organisaties lopen hierin soms een beetje vast. Als social media-expert kun je jouw kennis van Instagram en Insta-stories dus goed inzetten.
Social media recruitment
Werving en selectie via, of met behulp van, social media neemt een steeds grotere vlucht. LinkedIn is hierbij natuurlijk het belangrijkste platform, maar ook andere kanalen worden voor recruitment ingezet. Logisch, want lang niet alle mensen met een veelgevraagd beroep zitten op LinkedIn.
Het gaat trouwens niet meer alleen om betere vacatureteksten schrijven. Social media worden tegenwoordig ook volop gebruikt om organisaties als aantrekkelijke werkgever neer te zetten – voor employer branding dus.
Betaald adverteren op social media
Social media bieden allerlei aantrekkelijke mogelijkheden om betaald te adverteren. Vergeleken met andere kanalen zijn de kosten vaak laag. Bovendien kun je advertenties op specifieke doelgroepen richten, bijvoorbeeld op mensen met bepaalde interesses. De meest gebruikte advertentieplatforms zijn Facebook (inclusief Instagram, Facebook Messenger en WhatsApp) en LinkedIn.
Als social media-expert bedenk je misschien zelf advertentiecampagnes en voer je ze eigenhandig uit. Het kan ook zijn dat je een gespecialiseerd bureau aanstuurt. In allebei de situaties heb je basiskennis van social media-advertising nodig. Zet je zelf campagnes op, dan moet je qua kennis eigenlijk op gevorderden-niveau zitten.
Over Competence Factory
Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future jobs. In 1990 waren we de eerste met internettrainingen en nieuwe media-opleidingen. Anno 2021 zijn we nog steeds trendsetter met opleidingen in design thinking, online marketing, webdesign en UX. Hiermee werkt Competence Factory aan de skills die er morgen van professionals worden gevraagd.
Bekijk alle social media-trainingen en opleidingen op de website of neem contact met ons op voor gratis opleidingsadvies.