
Training Google Analytics basis
LET OP! VANAF JULI 2023 VERWERKT UNIVERSAL ANALYTICS GEEN DATA MEER. TOCH AAN DE SLAG MET ANALYTICS? VERDIEP JE DAN IN GOOGLE ANALYTICS 4.
Wat gebeurt er eigenlijk op je site? Waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, hoe lang blijven ze hangen en waar haken ze af? Google Analytics helpt je deze vragen te beantwoorden.
In de training Google Analytics basis leer je de basis kennen van de populairste webanalysetool ter wereld. In één dag, zodat je snel met je vaardigheden aan de slag kunt. Na de training kun je verder met de training Google Analytics gevorderd. Zo bereid je je goed voor op het officiële Google Analytics IQ-examen.
Ieder jaar reist Competence Factory met een aantal cursisten en partners naar Google HQ in Dublin. Wil je mee? Check deze pagina.
Wat is Google Analytics?
Met Google Analytics kun je analyseren wat er op je website gebeurt. Je ontdekt hoe je bezoekers zich op je site gedragen, waar ze vandaan komen, hoe ze zoeken en waar ze converteren (of juist afhaken). Met die informatie kun je je website verbeteren en gerichte advertentiecampagnes opstarten. Het enige wat je nodig hebt om met Google Analytics aan de slag te gaan, is een account dat gekoppeld is aan je website. Leer in deze training Google Analytics hoe je je account juist instelt en waar je belangrijke data kunt vinden.
Google Analytics 4
Google heeft een nieuwe versie van Google Analytics ontwikkeld, Google Analytics 4. De
meeste gebruikers werken in de praktijk nog met de huidige versie, daarom doen we dat in deze
training ook. De trainer gaat wel uitgebreid in op de verschillen met Google Analytics 4 en legt
uit hoe je het beste kunt overstappen.
Wil je meteen het naadje van de kous weten over de nieuwe versie? Dan is de training Google
Analytics 4 misschien iets voor jou. We verwachten dan wel dat je ervaring hebt met de huidige
versie van Google Analytics. Heb je die niet? Volg dan eerste de training Google Analytics
basis. Bij twijfel kun je altijd overleggen met een van onze opleidingsadviseurs.
Alvast meer lezen over de verschillen? Lees onze blog: Google Analytics 4 vs Universal Analytics.
Wat kun je na het volgen van de training Google Analytics basis
- Je weet welke inzichten je met Google Analytics kunt opdoen en vindt makkelijk je weg in de navigatie
- Je kunt een Google Analytics-account koppelen aan je website
- Je kunt gerichte meetdoelen opstellen en beoordelen in hoeverre je deze haalt
- Je kunt aanbevelingen doen voor websiteverbeteringen, bijvoorbeeld om je conversie te verhogen en bouncerates te verlagen
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Jeroen de Koning
Wil je leren over Google Ads en Analytics? Dan moet je bij Jeroen zijn. Door internet af te struinen en te leren van andere experts weet-ie er álles over. Zijn gouden tip: veel vlieguren maken. Hij draagt z’n kennis vol enthousiasme over op uiteenlopende klanten. Zijn inspirerende trainingen zijn altijd actueel en barsten van de praktijkvoorbeelden. Naast z’n liefde voor online marketing, is Jeroen gek op schaken. Niet zo gek, vindt hij: in beide gevallen is strategisch denken key.


Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.


Ervaringen
Voor wie is de training Google Analytics basis bedoeld?
Wil je Google Analytics inzetten om de conversie van je site te vergroten? Dan is deze Google Analytics cursus geschikt voor jou. In een typische trainingsgroep zitten (online) marketeers, communicatiemedewerkers, contentmanagers en webdesigners, maar ook web- en data-analisten.
Wat moet ik meenemen?
Voor de training moet je zelf een Google Analytics-account hebben aangemaakt.
Lesmateriaal bij de training Google Analytics basis
Het lesmateriaal bij deze training krijg je van de docent.
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een certificaat na afloop van deze training?
Hoe ziet het programma van de training Google Analytics basis eruit?
College 1
- Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
- Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
- Google Analytics installeren en inloggen in je account.
- Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
- Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.
College 2
- Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
- Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
- Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
- Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.
Ontvang het volledige programma en de brochure van de training Google Analytics basis direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail

Marianne Noiman
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?

