Brochure

Opleiding SEO en SEA Specialist

7 dagen • Utrecht • Met diploma

Beter vindbaar worden met zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine adverteren.

Tarief ex. BTW 4.500,-
Je opleidingvoordeel is €535,-

Springest awards

Marketing
Design & Internet
Internet & media

Guido Tijmensen
Online Marketing

You Got This!
Onze cursisten geven ons een 8.7 Onze cursisten geven deze opleiding een 8.7

Springest awards

Marketing
Design & Internet
Internet & media

030 207 8200Werkdagen van 8:30 tot 17:30

Opleiding SEO en SEA Specialist

Hoe zorg je dat je online beter vindbaar bent dan je concurrenten, en dat potentiële klanten bij jou terechtkomen? Daar zet je SEO en SEA voor in. Wist je al waarschijnlijk, maar dit góed doen is nog best lastig. In de zevendaagse opleiding SEO en SEA Specialist leer je webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Ook ontdek je op welke zoekwoorden je het beste kunt adverteren.

Zo is de opleiding opgebouwd:

Hoe werkt SEO?

Met zoekmachineoptimalisatie – of SEO (Search Engine Optimization) – scoort je website hoger in de organische, niet-betaalde zoekresultaten van zoekmachines als Google. Zo kunnen potentiële klanten je beter vinden en bereik je dus een groter publiek. Je verbetert de vindbaarheid van je website door verschillende onderdelen aan te pakken: de content, metadescripties en techniek achter je site bijvoorbeeld. Een ander effectief middel is linkbuilding: door een netwerk van links naar je site op te bouwen, vergroot je je autoriteit en verbeter je je SEO-score.

SEA: maakt adverteren nou écht een verschil?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, oftewel ‘Zoekmachine adverteren’. Hiermee verkrijg je met een advertentie een hogere positie in de zoekmachine. Als je een campagne aanmaakt in Google Ads, stel je zoekwoorden in waarop je wilt adverteren. Wanneer iemand met deze woorden zoekt op Google, worden de advertenties van je campagne getoond. Zo zorg je ervoor dat je beter zichtbaar bent voor je doelgroep.

Wat kun je na het volgen van de opleiding SEO en SEA Specialist

Je leert hoe je SEO en SEA zo effectief mogelijk kunt gebruiken voor jouw website. Zo ben je beter te vinden voor je klanten én heb je een streepje voor op je concurrenten. Tijdens de opleiding SEO en SEA specialist leer je verschillende vaardigheden, waardoor jouw website voortaan SEO en SEA-proof is. Je leert tijdens de opleiding: 

  • Hoe je je website SEO optimaliseert en je resultaten kunt meten
  • Een SEO-strategie opstellen om je website beter vindbaar te maken
  • Aantrekkelijke SEO-proof teksten schrijven voor het web
  • Hoe je een zoekwoordenonderzoek doet
  • Hoe je je Google Mijn Bedrijf-profiel optimaal kunt inrichten voor betere rankings én conversie
  • Relevante zoekwoorden definiëren en koppelen aan je advertenties in Google Ads
  • De resultaten van je Ads-campagnes bijhouden en waar nodig bijsturen

Wie zijn de trainers?

Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar. 

Guido Tijmensen

Guido werkt al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau in Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over je online vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van. Wat je volgens hem niét moet doen? Vastroesten in je dagelijkse routine. The sky is the limit!

Lees meer
Guido Tijmensen Guido Tijmensen

Daan Boekhoorn

Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!

Lees meer
Daan Boekhoorn Daan Boekhoorn

Marlon Augustijn

Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachine-optimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met gericht advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Tijdens zijn trainingen deelt hij z'n kennis en ervaringen met zijn cursisten. Zo maakt hij je wegwijs in de wereld van UX design.

Lees meer
Marlon Augustijn Marlon Augustijn

Geert Poort

Geert heeft veel werkervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Hij is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van alle kennis die een contentspecialist of online professional nodig heeft. Naast z’n werk volgt hij graag cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Ook volgde Geert na z’n studie een opleiding journalistiek, én lessen aan de kunstacademie. De nadruk op zowel woord als beeld is leidend voor zijn werk als trainer.

Lees meer

Jeroen de Koning

Wil je leren over Google Ads en Analytics? Dan moet je bij Jeroen zijn. Door internet af te struinen en te leren van andere experts weet-ie er álles over. Zijn gouden tip: veel vlieguren maken. Hij draagt z’n kennis vol enthousiasme over op uiteenlopende klanten. Zijn inspirerende trainingen zijn altijd actueel en barsten van de praktijkvoorbeelden. Naast z’n liefde voor online marketing, is Jeroen gek op schaken. Niet zo gek, vindt hij: in beide gevallen is strategisch denken key.

Lees meer
Jeroen de Koning Jeroen de Koning

Tjerk Rintjema

Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.

Lees meer
Tjerk Rintjema Tjerk Rintjema

Voor wie is de opleiding SEO en SEA Specialist bedoeld?

Iedereen die een website heeft of beheert, en deze met organische en betaalde zoekresultaten beter wil laten scoren in zoekmachines, heeft wat aan deze training. Denk hierbij aan:

  • online marketeers
  • webmasters
  • communicatieprofessionals
  • contentmanagers
  • zzp'ers met een eigen website

Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?

Al onze trainingen en opleidingen zijn als maatwerk beschikbaar. Lees meer over onze in-company oplossingen

Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?

Na het succesvol afronden van alle trainingen binnen deze opleiding, ontvang je een NRTO-gecertificeerd diploma. Deelname aan de opleiding en het voltooien van de verplichte praktijkopdrachten tijdens de trainingen zijn voldoende voor het verkrijgen van het diploma. Er is geen aparte afstudeeropdracht of tentamen vereist.

Hoe ziet het programma van de opleiding SEO en SEA Specialist eruit?

  • 1 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
    College 1
    • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
    • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
    • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
    • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
    • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
    • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
    College 2
    • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
    • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
    • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
    • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
    • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
    • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
    • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
  • 2 SEO-Copywriting
    Ochtend
    • Hoe werkt Google?
    • Wat betekent 'relevantie'?
    • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
    • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
    • Zo zet je een SEO-strategie op
    • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
    Middag
    • Zo maak je een keyword-analyse
    • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
    • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
    • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
    • Welke keyword-density moet je gebruiken?
    • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
    • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
  • 3 Google Ads Basis
    College 1
    • Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
    • Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
    • Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
    • Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
    • Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
    • Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.
    College 2
    • Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
    • Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
    • De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
    • Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?
  • 4 Google Ads Gevorderd
    Dag 1 College 1
    • Recap van Google Ads basis
    • Optimalisatie: relevantie, website, biedingen & budget. Verbeteren ROI en herverdelen budget
    • Analyses: budgetanalyse, brand versus non-brand, marge analyse, segmenten, positie analyse. Dimensies (geografie, bestemmingspagina, tijd). Gedragsanalyse, kwaliteitsanalyse, veilingstatistieken
    College 2
    • Zoekwoordoptimalisatie: soorten zoekwoorden in biedoptimalisatie, Verbeteracties om conversie te verhogen en  kosten te verlagen. Check de kwaliteitsscore (>7) en zoektermanalyse
    • Advertentie optimalisatie: Meten = weten. Gelijktijdige test en geaggregeerd testen. Landingspagina verbeteren
    • Campagneoptimalisatie: tijd van de dag, dag van de week. Analyseer gedrag in Google Analytics. Locatie. Zoeknetwerk versus zoekpartners. Mobielvriendelijk. Biedstrategieën handmatig versus automatisch
    Dag 2 College 3
    • Optimalisatietips: goede accountstructuur, succesvolle tekstadvertenties, zoekwoorden verbeteren, verbeteren van rendement, kosten beheren, gebruik hulpprogramma's, gebruik rapportages, optimalisatiestrategieën en remarketing list for search ads (RLSA)
    • Recap van voorgaande stof
    College 4
    • Voorbereiding op hetGoogle Ads Search examen
    • Een proefexamen maken tijdens de les
    • Tijd om vragen te stellen over het examen en de behandelde stof
    • We sluiten af met hetGoogle Ads Search examen, je weet meteen of je geslaagd bent
  • 5 Google Ads Expert
    Dag 1 College 1
    • Wat zijn de trends en mogelijkheden in zoekadvertenties? Lokale advertenties en extensies, mobile, online shopping, online video's, conversieattributie, campagnetypen, zoeknetwerk, universele APP, in-stream video, dynamische zoekadvertenties
    • Hoe optimaliseer je je budget? SEA-optimalisatiemodel, winstgevendheid, volume, campagneoverzicht, dagbudgetten, maandbudget, vertoningspercentage, campagnebudgetten
    • Welke succesvolle biedstrategieën zijn er? CPC, vertoningen CPM, conversie CPA. Hulpprogramma's en flexibele biedstrategie
    • Automatische regels: zo ben je effectiever in minder tijd
    College 2
    • Succesvol met de juiste targeting; op taal, locatie, segmenten en dimensies
    • Hoe optimaliseer je je zoekwoorden? Exact, phrase, broad match modified BMM, broad. Rapport zoektermen, prestatiestatistiek en kwaliteitsscore zoekwoord (>7)
    • Zo optimaliseer je je advertenties. Landingspagina verbeteren, effectieve tekst-ads, roulatie, testen, extensies, invoegen van zoekwoorden, rapport veilingstatistiek
    • Hoe zet je een effectieve remarketingstrategie op? Remarketing zoeknetwerk (RLSA), nieuw versus bestaand bezoek, cookietijd
    Dag 2 College 3
    • Meer resultaat uit shopping. Conversie versus CPA, shopping wordt dominanter, variabelen voor succesvolle verkoop (maatboog, voorraad, seizoen, prijs)
    • Effectieve campagnestructuur en bidmanagement. Juiste targeting, extra informatie, custom labels, feedmanagementtooling
    • AdWords-scripts toepassen: automatiseer acties door JavaScriptcode toe te voegen
    • Handige tools om te gebruiken, Ads Editor
    College 4
    • Voorbereiding op het Google Certified Ads Specialist-examen: maak een proefexamen
    • Tijd om vragen te stellen over het proefexamen en de stof die je tot nu toe gehad hebt
    • Je maakt het Google Certified Ads Specialist-examen en hoort meteen of je geslaagd bent
Het volledige programma op je gemak teruglezen?
  

Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding SEO en SEA Specialist direct per mail


Ontvang het uitgebreide programma per mail
Gemiddelde waardering
8.7 (788)
Opbouw
Inhoud
Praktijkgericht
Trainer
Lunch
NR

Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur

You Got This!
Cursisten geven ons een 8.7 Cursisten geven deze training gemiddeld een 8.7

Competence Factory - Creative Business School

Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?

Over Competence Factory Over Competence Factory

Andere cursisten volgden daarna ook deze trainingen

Springest awards ‘23

Marketing
Design & Internet
Internet & media

Eerstvolgende startdatum
  • ma 07 april 2025
  • Utrecht
  • 7 dagen
  • Met diploma
Krijg direct opleidingsadvies
Advies nodig? Bel direct met een van onze opleidingsadviseurs.
 

Klaar om de next step in je carrière te zetten?

Start Locatie Tijden Prijs      
7 apr 2025
Utrecht 10:00 - 16:45 4.500,- Je opleidingvoordeel
Is €535,-
26 mei 2025
Utrecht 10:00 - 16:45 4.500,- Je opleidingvoordeel
Is €535,-
10 sep 2025
Utrecht 10:00 - 16:45 4.500,- Je opleidingvoordeel
Is €535,-
13 okt 2025
Utrecht 10:00 - 16:45 4.500,- Je opleidingvoordeel
Is €535,-
27 nov 2025
Utrecht 10:00 - 16:45 4.500,- Je opleidingvoordeel
Is €535,-
CF

Even overleggen?

Vind de training of opleiding die bij je past. Onze opleidingsadviseurs denken graag met je mee.

Plan een gratis intake
CF
Nienke, Elena, Demi, Geertina

Nienke, Elena, Demi, Geertina
Opleidingsadviseurs

Nienke, Elena, Demi, Geertina
Opleidingsadviseurs

You Got This!
Cursisten geven ons een 8.7 Onze cursisten belonen onze opleidingen gemiddeld met een 8.7 .  Lees de reviews

Iets nog steeds onduidelijk?

Kijk eens bij onze veelgestelde vragen

  • Kan ik een training of opleiding ook online volgen?
  • Kan ik alle trainingen volgen als ik nog geen ervaring heb?
  • Ik heb al wat ervaring. Welk niveau moet ik volgen?
  • Wie is mijn trainer?
  • Wat kan ik na de training(en) verwachten?
  • Wat als ik na afloop van de training(en) behoefte heb aan meer begeleiding?

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen en events

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Misschien vind je deze artikelen interessant

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten