WordPress-expert worden, waar begin je?

Als WordPress-expert bouw je websites in WordPress (uiteraard). Dat kun je in loondienst doen, maar ook als zzp’er of mkb’er. Een website heeft altijd een doel, bijvoorbeeld omzet genereren of volgers aantrekken met interessante content. We vertellen je over de verschillende mogelijkheden van WordPress.

Als WordPress-expert bouw je websites in WordPress (uiteraard). Dat kun je in loondienst doen, maar ook als zzp’er of mkb’er. Een website heeft altijd een doel, bijvoorbeeld omzet genereren of volgers aantrekken met interessante content. We vertellen je over de verschillende mogelijkheden van WordPress.

Liever als whitepaper in pdf ontvangen? Dat kan! 

Whitepaper downloaden

 

De verschillende rollen

Afhankelijk van je opdracht, vervul je (een van) de volgende rollen:

  • Je bouwt websites op basis van een functioneel ontwerp;
  • Je bouwt ‘from scratch’ een website, bijvoorbeeld omdat de opdrachtgever nog niet weet wat hij of zij wil en jij dat mag invullen;
  • Je bent implementatiepartner: je voert opdrachten uit die tot functieverbreding van WordPress moeten leiden, stroomlijnt processen en vervangt slecht functionerende componenten voor betere;
  • Je bent probleemoplosser en verbetert onderdelen van een bestaande website: je wordt ingehuurd om fouten te analyseren en snel met een oplossing te komen. Meestal zijn het plug-ins die met elkaar botsen of een component die niet goed blijkt te werken met de draaiende versie van WordPress.

Als WordPress-expert moet je vaak degene die de website gaat beheren op weg helpen, via documentatie of een training bijvoorbeeld.

 

Wat is WordPress en wat moet je kunnen?

WordPress is een online tool waarin je websites bouwt, onderhoudt en verbetert zonder dat je daar programmeertalen voor hoeft te kennen – zoals HTML, CSS, Javascript, PHP of MySQL. Daarnaast is het een CMS (een Content Management System) waarmee je online content publiceert. Alle teksten, afbeeldingen, video’s en andere media die je erin opslaat, zijn makkelijk te wijzigingen door gewoon in te loggen en je aanpassingen op te slaan.

 

Verschillende rollen

In het systeem kun je gebruikersaccounts verschillende rollen toewijzen. Die bepalen wat je wel of niet mag in WordPress:

  • Beheerder: die mag alles
  • Redacteur: plaatst voornamelijk content en past het waar nodig aan
  • Schrijvers en auteurs: produceren alleen de content

 

Controle

Als beheerder heb je in WordPress maximale controle over wat er op je site gebeurt. Je mag álle thema’s (8.500+) en plugins (59.000) gebruiken, blijft eigenaar van alles wat er op je site staat en er verschijnt nooit ongevraagd reclame of andere marketing op je site.

 

Gebruiksvriendelijkheid

WordPress is heel ‘logisch’ ingericht, waardoor het erg gebruiksvriendelijk is. Elk type gebruiker kan er in principe snel mee aan de slag.

 

SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Zoekmachines zijn dol op WordPress, omdat het goed geschreven HTML gebruikt en weinig fouten genereert. Als niet-technische gebruiker ben je je er misschien niet van bewust dat WordPress ‘achter de schermen’ hele complexe pagina’s met code maakt. Dat doet WordPress op zo’n manier dat je website voldoet aan de meest actuele standaarden van zoekmachines. Hierdoor ben je sneller zichtbaar voor mensen die via Google of Bing zoeken.

 

Open source

De software van WordPress is gratis! Wel heb je hosting nodig om je website te laten draaien. Daarvoor lease je een stukje webserver die weer van een database-server gebruikmaakt, dit kost meestal tussen de één en tien euro per maand. Ook heb je een domeinnaam nodig, waar je jaarlijks tussen de acht tot vijftien euro voor betaalt: een naam die gekoppeld is aan de hosting, zodat iedereen je makkelijk kan vinden op internet.

 

Grote gemeenschap van professionals en gebruikers

Elke dag zijn er wereldwijd ongeveer 100.000 professionals bezig om WordPress te verbeteren. Ze optimaliseren thema’s en plug- ins, zodat sites er altijd professioneel uitzien en je steeds nieuwe functies kunt toevoegen.

 

Wat moet je kunnen als WordPress-expert?

Wat je als WordPress-expert allemaal onder de knie moet hebben, hangt vooral af van wat je zelf wilt. Lijkt het je leuk om meer te kunnen dan de basics, zodat je ook complexere problemen kunt oplossen? Dan is het handig als je toch wat kennis hebt van code. Ook kan het helpen om het een en ander van webdesign te weten: UX en Interaction Design. Bijvoorbeeld waar je het beste knoppen kunt plaatsen, hoeveel witruimte er tussen de regels moet, waar een afbeelding nodig is en welke kleuren goed werken.

 

De skills van een WordPress-expert

Je hebt geen bijzondere kennis nodig om met WordPress een site te bouwen. Maar wil je echt als expert aan de slag? Dan moet je toch wel wat specifieke skills in de vingers hebben:

  • Websites bouwen
  • Websites beheren
  • Webshops bouwen WordPress-code
  • SEO (Zoekmachineoptimalisatie)

 

Websites bouwen

Bouw je een WordPress-website, dan werk je met contentblokken. Daarvoor moet je weten welke contenttypen er zijn: berichten, pagina’s, revisies, menu’s en media.

Een website bouwen is vooral een kwestie van voor én vanuit je bezoeker denken. Op die manier bouw je je pagina’s strategisch op, waarbij je je bezoekers probeert te verleiden om verder te klikken.

Verder moet je iets van de volgende onderwerpen weten:

  • De verschillende publicatievormen in WordPress
  • De verschillende posttype-attributen (zoals afbeeldingen, permalinks en taxonomieën)
  • De verschillende contentcomponenten, en wat ze allemaal kunnen
  • Mediagebruik
  • Gebruikersmanagement
  • Instellingen en gereedschappen die je kunt inzetten
  • De verschillende menu-mogelijkheden
  • Hoe je schermen en vensters op maat maakt

 

 

Websites beheren

Als WordPress-expert moet je ook weten hoe de website beheerd wordt, en hoe je er content op produceert. Het belangrijkst zijn de taken en handelingen die de website soepel laten werken. Denk aan:

  • Beveiliging van je website
  • Handige plug-ins die het werk voor de beheerder makkelijker maken
    Statistieken gebruiken
  • Een ‘under construction’-status voor als thema’s of plug-ins bijgewerkt worden
  • Waarschuwing oplossen van browser over encryptie (de veiligheid van je website, een SSL-certificaat draaien)
  • Domeinen en subdomeinen gebruiken
  • Een WordPress-website naar een andere hosting verhuizen

 

Webshops bouwen

Je kunt in WordPress ook webshops bouwen. Daarvoor heb je de plug-in WooCommerce nodig. Je moet weten welke verschillende producttypes WooCommerce onderscheidt, en hoe je er producten in aanmaakt. De plug-in biedt alles wat je nodig hebt voor e- commerce, behalve de laatste schakel: de PSP of Payment Service Provider. Dat is een partij die de uitwisseling van geldbedragen regelt, zoals Mollie, Adyen of MultiSafepay. Belangrijk dus dat je ook dit wereldje een beetje kent.

 

SEO voor WordPress

In WordPress zitten allerlei handige SEO-tools die je volop kunt gebruiken. Weet je ze goed in te zetten, dan maak je je website beter vindbaar in zoekmachines als Google. En dat is dé manier om mensen naar je website te krijgen.

 

WordPress Code

Natuurlijk moet je als expert ook weten wat er bij WordPress ongeveer onder de motorkap zit. Zo is het handig als je in de broncode van pagina’s kunt duiken en thema’s handmatig weet aan te passen. Ook is het zinvol om te leren hoe je zelf (eenvoudige) plug-ins maakt. Tot slot komt kennis van code van pas, zodat je ook complexere problemen kunt oplossen.

 

 

Wil je je verder specialiseren?

Vind je het interessant om ook iets van webdesign in het algemeen te weten? Dan is het handig om ook de volgende skills onder de knie te hebben.

 

UX Design strategie

Voordat je ook maar iets ontwerpt, moet je in grote lijnen weten wat de doelen, doelgroepen, probleemstellingen en randvoorwaarden voor het design zijn. Vaak krijg je deze informatie in een briefing van je opdrachtgever. Vervolgens doe je uitgebreid onderzoek: hoe zien de verschillende doelgroepen er precies uit? Hoe denken ze, waar hebben ze behoefte aan, wat vinden ze vervelend? De data die je met je onderzoek ophaalt, analyseer je en verwerk je in een UX strategie.

 

Interaction Design

Wanneer je een interaction design maakt, gebruik je de UX-strategie om schermen te schetsen. Je bepaalt welke informatie waar moet staan, en hoe je bezoekers kunt sturen zodat ze zo vlot mogelijk bij de juiste content uitkomen. Deze schetsen heten wireframes. Ze zijn nog niet in een bepaalde stijl gegoten, maar nog zwart-wit en puur bedoeld om de opbouw en indeling van de pagina’s weer te geven.
Uiteindelijk maak je de wireframes ook klikbaar, zodat je al een gevoel krijgt bij de werkzaamheid van de app of site. Een klikbare wireframe noem je een prototype. Deze laat je aan je opdrachtgever zien, zodat die al in een vroeg stadium weet hoe de website of app er ongeveer uit komt te zien en nog feedback kan geven. Het prototype kan ook al bij gebruikers worden getest.

 

Visual Design

Is het prototype af, getest en goedgekeurd, dan kun je de schermen visueel opmaken. Vaak doet een visual designer of grafisch ontwerper dit, maar als allrounder moet je deze skill eigenlijk ook beheersen. Je voert niet alleen de huisstijl door, maar kijkt ook hoe je de klantreis kunt verbeteren door de designprincipes toe te passen: eenheid, hiërarchie, balans, contrast, proportie en ritme.

 

Samenvatting

Dus jij wilt je specialiseren in WordPress. Waar begin je?

 

Wat vind jij interessant?

Begin met de vraag welk gebied jouw interesse heeft. Wil je aan de onderhoudkant zitten of echt aan de slag met de bouw van nieuwe websites? Vraag jezelf ook af bij wat voor soort bedrijf je zou willen werken. Bij een grote organisatie krijg je waarschijnlijk een rol als specialist, een kleiner bedrijf heeft vaak behoefte aan een allround expert. Dan moet je dus van meerdere zaken kennis te hebben.

 

Kennis verzamelen

Als je weet welke kant je op wilt, is het belangrijk om de juiste skills aan te leren. Op deze manier kun je je keuzes straks goed kunnen onderbouwen bij je werk- of opdrachtgever. Je kunt zelf aan de slag door online informatie op te zoeken, maar er zijn ook veel goede trainingen en opleidingen die je op weg kunnen helpen.

 

Leren door te doen

Maar het belangrijkste is: ga aan de slag! Ervaring is de beste leermeester. Door meters te maken, ontdek je vanzelf wat werkt en wat niet. Ook wordt het steeds makkelijker om websites te bouwen naarmate je meer plugins en mogelijkheden leert kennen.

 

Over Competence Factory

Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future jobs. In 1990 waren we de eerste met internettrainingen en nieuwe media-opleidingen. Anno 2021 zijn we nog steeds trendsetter met opleidingen in design thinking, online marketing, webdesign en UX. Hiermee werkt Competence Factory aan de skills die er morgen van professionals worden gevraagd.

Bekijk alle WordPress trainingen en opleidingen op de website of neem contact met ons op voor gratis opleidingsadvies.

 

Leer meer over Wordpress

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen en events

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten