Geen papieren boek meer? Zelfs mileuvriendelijker? De iPad revolutioneert de uitgeverswereld. Peter Villevoye laat zijn licht schijnen over deze nieuwe ontwikkeling.
Met de introductie van de iPad en de eerste volledig interactieve digitale magazines, iBooks op dit mobiele platform veranderde het uitgeversvak in één klap in en de uitgeverswereld is nog maar nauwelijks van die revolutie bijgekomen.
Nu is er ook een recent artikel van Brian Palmer in de Washington Post waarin hij stelt dat je met een iPad vanaf het 18e boek dat je leest begint te besparen op de CO2 uitstoot ten opzichte van het traditionele papieren medium.
Peter Villevoye laat zijn licht op deze trend schijnen.
‘De comfortabele vaste regelmaat van de papieren media zal worden verruild voor een ongelimiteerde 24/7-sfeer, waarbij redacties los van alle logge papieren logistiek nieuwe uitingsvormen kunnen gaan bedenken en produceren. Shantanu Naraen, CEO van Adobe, omschreef het ook al aardig: ‘People want their media anytime, anywhere, on any device'. Daar gaat het nu - na vijf eeuwen gedrukte media - toch heen. Uitgevers die deze uitdaging niet als motto gaan hanteren, krijgen het de komende jaren alleen maar steeds lastiger', aldus Villevoye die ook een aantal tips heeft voor professionals die hierin willen duiken:
Tips
- Let eens goed op je eigen handelingen en gevoelens als je een digitaal magazine ter hand neemt. Laat je niet misleiden door je professie, maar kijk en gebruik zo'n medium eens als een gebruiker. Wat doe je ermee, wat verwacht je ervan en wat kost het ?
- Er worden nu bijna dagelijks nieuwe uitingsvormen op iPads gelanceerd. Let op de fouten en successen die nieuwkomers scoren. Wat doen ze goed, waar gaan ze de fout in? Visual story-telling heeft evenveel valkuilen als mogelijkheden.
- Hoe vertaalt een design van een bestaand product zich naar een tablet? Op zich vrij goed, alleen moeten we niet vergeten om de nieuwe mogelijkheden van een nieuw medium te benutten.
- Te vaak doet een nieuw medium eerst een oud medium na. Daarna worden pas nieuwe features ontdekt en toegepast.
- Wat betekent deze trend voor de ‘branding' van een merk?
Een "brand" staat voor meer dan een design of huisstijl. Doordachte interfaces, snelle performance, heldere info, dat zijn waarden die we verbinden aan digitale media. Websites van ‘brands' worden daar ook al aan afgemeten. Die waarden moeten we dus volhouden, ook op tablets. - Wie geeft de beste service aan de gebruiker? Niet perse degene die er het meeste aan verdient. Sommige apps minachten de gebruikers, maar toch worden ze ‘en masse' gekocht, omdat ze in de kern iets te bieden hebben wat goud waard is, in de ogen van de gebruiker. Maar het moet 'vaker' mogelijk zijn om apps ook goed te bouwen.
- Door de nieuwe mix van media op de tablets krijgt beeld meer gewicht dan in gedrukte media. Beeld zal vaker informatief ingezet gaan worden. No nonsens mensen zijn altijd al snel verleid door beeld, of het nou om stripboeken of apps gaat. Het ligt eraan wat het feitelijke doel en het verwachtingspatroon is.
Villevoye tot slot : ‘De mogelijkheden zijn misschien nu wel te groot. Gaan we de gebruiker daar straks gek mee maken? Nee, het omgekeerde is aan de hand: de gebruiker maakt uitgevers gek. Juist argeloze consumenten hebben een feilloze neus voor goede en slechte uitingsvormen van nieuwe media. Ze laten zich niets wijs maken of een euro armer maken door uitgevers, software- of hardware-leveranciers, zonder daar genoegdoening voor terug te krijgen'.