Je hebt Facebook advertentiebeheer open staan en wilt je eerste advertentie op Facebook gaan maken. Dan slaat de twijfel toe: zoveel keuzes, zoveel knoppen, gaat dit wel lukken? Hoewel het dashboard intimiderend overkomt kan ook jij in enkele minuten een goede advertentie maken.
Omzetverlies door angst
Bij Competence Factory horen we dit vaak. Mensen willen gaan adverteren maar zijn bang iets ‘niet goed te doen’. Of veel geld uit te geven zonder daar controle over te hebben. Door deze advertentieangst lopen veel marketeers ten onrechte omzetkansen mis. En dat terwijl adverten op Facebook gewoon te leren is.
Maak een advertentie zonder risico
De oplossing: verdiep je in de basics van adverteren en maak je eerste advertentie. Met een bescheiden dagbudget en een korte looptijd loop je geen enkel risico. Want adverteren op Facebook is geen hogere wiskunde, het is vooral doen. Door daarbij op de juiste dingen te letten en telkens kleine aanpassingen te doen zul je zeker succes hebben.
Gericht targeten: bereik alleen je klanten
Als ik zelf advertenties maak voor Facebook is het uitgangspunt altijd hetzeldfe: ik wil alleen maar mensen bereiken die de actie die ik voor ogen heb uitvoeren. Dat betekent dat in de advertentie alles moet staan wat voor mijn mogelijke klant essentieel is. Een voorbeeld maakt dat duidelijk.
Een simpel voorbeeld
Stel ik bied een cursus aan in Haarlem ‘Breien met drop’. De cursus is op donderdagavond 4 november van 20 tot 21 uur en kost 5 euro. Al deze feiten moeten in de ad terugkomen: het zijn stuk voor stuk ‘afhakers’. Want iemand die niet in de buurt van Haarlem woont, niet van breien houdt en/of 4 november niet kan, waarom zou je die laten klikken (en jou dus geld kosten)?
Heb je de inhoud van je advertentie eenmaal bepaald dan volgt stap 2: ga je een bericht maken en dat boosten, of maak je een aparte advertentie? Er is voor elk van deze keuzes iets te zeggen:
1 Een ad geeft je meer vrijheid wat tekst en beeld betreft
2 Een bericht boosten betekent wel dat je meer tekst kwijt kan
3 In een ad kun je verschillende afbeeldingen testen, in een post niet
Geen hogere wiskunde
Lees dit stuk nou nog eens terug. Zie je dat adverteren op Facebook helemaal niet eng is? Natuurlijk is het spannend om iets nieuws te leren, dat geldt voor ons allemaal. Daarom kun je ook overwegen deze sprong samen met anderen te maken, in een training bijvoorbeeld. Zo leer je met en van elkaar en heb je het veilige gevoel dat de trainer je helpt als dat nodig is.
Wil je vandaag nog een eerste stap zetten? Schrijf je dan meteen in voor onze cursus Facebook Adverteren.